Sterke winstgroei voor PepsiCo
De Amerikaanse frisdranken- en voedingsmiddelenproducent PepsiCo heeft donderdag een winst van 1,36 miljard dollar (1,09 miljard euro) over het derde kwartaal bekendgemaakt. Dat betekent een sterke winstgroei in vergelijking met de 1,01 miljard dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Het bedrijf noteerde een omzet van 7,26 miljard dollar (5,84 miljard euro) in het afgelopen kwartaal, tegenover 6,83 miljard dollar vorig jaar.
De sterkste groei boekte PepsiCo bij de verkoop van snacks van dochterbedrijf Frito-Lay. Als gevolg van efficiëntere productiemethoden worden vier fabrieken van Frito-Lay gesloten, waarbij 780 banen worden geschrapt. Besparingen door deze maatregel plus een bedrag van 221 miljoen dollar aan fiscale voordelen bedroegen belangrijk bij aan het resultaat van PepsiCo.
Door de koele en natte zomer in Noord-Amerika ging de verkoop van frisdranken met 1 procent achteruit. PepsiCo-topman Steve Reinemund beschouwt dat als een „tijdelijke tegenslag” en verwacht voor het laatste kwartaal en voor 2005 een aanhoudende stijging van de omzet- en winstcijfers.