Audi A3 Sportback: niet in een hokje te plaatsen
Hij heeft een tijd op zich laten wachten. En nee, het is niet zomaar een Audi A3 met twee extra portieren. Audi heeft de nieuwe A3 Sportback zorgvuldig laten rijpen tot een auto die onverwacht beter smaakt dan het model waarvan hij is afgeleid. Tegen een bescheiden meerprijs, dat wel.
De Audi A3 Sportback brengt je visueel even aan het twijfelen. Hij is langer dan een standaard A3, maar daarmee nog geen combi of stationwagon. Of Avant, zoals Audi een dergelijke carrosserievariant noemt. De Audi A3 Sportback is meer dan een hatchback, maar minder dan een stationwagon en dus niet in een hokje te plaatsen.
De nieuweling is wel een bijzonder mooie auto, elegant en gespierd tegelijkertijd. In tegenstelling tot de A3 is de A3 Sportback voorzien van het nieuwe zogenaamde singleframe, dat de basis vormt voor Audi’s nieuwe huisstijl en zijn weg inmiddels naar de A6 en de A8 W12 gevonden heeft. Ook de A4 krijgt nog dit jaar een opfrisbeurt, waarvan de nieuwe grille een onderdeel zal zijn. De Audi A3 Sportback kan optioneel worden voorzien van dakrails, maar heeft die in tegenstelling tot de meeste stationwagons niet echt nodig.
Het interieur van de A3 Sportback, geheel overgenomen uit de A3, kenmerkt zich door een puike afwerking en is strak en zakelijk vormgegeven. De sportstoelen die in de sportieve getinte variant Ambition tot de standaarduitrusting behoren, zijn uitstekend vormgegeven maar ontberen helaas een hoekverstelling van de zitting. De zitpositie is door dat gebrek goed maar niet helemaal ideaal, ondanks de horizontale en axiale verstelmogelijkheid van het stuurwiel.
Kwispelen
Voorin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en ledematen. Achterin is de Audi wat minder royaal. Toch profileert de auto zich ook daar ten opzichte van de grote uitdager, de BMW-1-serie, die als gevolg van zijn ruimte vergende achterwielaandrijving door de achterpassagiers ronduit als krap wordt ervaren. Ten opzichte van de driedeursvariant beschikt de Sportback over 20 liter extra bagageruimte, waardoor het totaal op 370 liter komt. Overigens geldt voor de Quattro-versies dat de bagageruimte slechts 302 liter inhoud meet.
De Audi A3 Sportback wordt via de voorwielen aangedreven, terwijl de krachtigste versies naar keuze ook als Quattro geleverd kunnen worden. De 250 pk sterke 3,2 liter zescilinder benzinemotor wordt overigens uitsluitend met vierwielaandrijving geleverd. Door de langere achteroverhang lijkt de A3 Sportback als geheel beter in balans te zijn dan de driedeurs A3. Vooral in bochten volgt de A3 Sportback langer en overtuigender de lijn van de curve. De driedeurs A3 is wat losser, waardoor de achterzijde eerder gaat kwispelen.
Praktischer
De geteste auto was voorzien van Audi’s zogenaamde Direct Shift Gearbox (DSG), die supersnel en zonder krachtsverlies van de ene naar de andere versnelling schakelt. Het schakelproces gaat zo snel en zonder onderbreking van de aandrijving dat de auto domweg sneller is dan de handgeschakelde versie. Dat geldt voor slechts zeer weinig automatische transmissies.
Audi levert de A3 Sportback met vijf verschillende benzinemotoren en twee diesels. Op de fonkelnieuwe 147 kW/200 pk sterke 2,0 liter direct ingespoten turbobenzinemotor na, zijn ze bekend uit de A3. Ook bekend zijn de drie verschillende uitvoeringen -Attraction, Ambition en Ambiente- die respectievelijk voor een standaard, een sportieve en een luxe detaillering staan. De prijslijst begint bij 24.940 euro voor de A3 Sportback 1.6 Attraction en loopt door tot 45.940 euro voor de 3.2 Quattro DSG. De meerprijs ten opzichte van de A3 bedraagt slechts 950 euro en dat is de A3 Sportback dubbel en dwars waard. Voor dat bedrag is de auto niet alleen fraaier en praktischer, maar ook beter.