Een duwtje in de rug
Tegenwind, daar hoeft een fietser het op de ION van Sparta niet meer warm van te krijgen. Als de elektromotor is ingeschakeld, blijf je kalm peddelend 20 kilometer per uur rijden. Verslag van een tochtje op de Fiets van het Jaar 2004: trapbekrachtiging in een vlot jasje. Alsof je van iemand een duwtje in de rug krijgt.
Dat de ION een fiets is die de berijder helpt bij het vooruitkomen, is door de ontwerpers heel goed gecamoufleerd. De al jaren bekende fietsen met hulpmotor waren van verre als zodanig te herkennen, ook vanwege het geluid dat ze produceerden. Dit rijwiel met hulpmotor is heel stil. Het enige wat aan dit model direct opvalt, is het ietwat fors uitgevallen frame. En dan met name het deel tussen het stuur en de trapas. Daarin is namelijk de batterij van de fiets opgenomen. Binnen het fietsenaanbod anno 2004 is een dikke framebuis echter ook weer niet zó opvallend. Veel tweewielers, ook de vlottere modellen, zijn daarvan voorzien. Wat verder afwijkt, is de achternaaf. Ook die is wat royaler uitgevallen dan normaal, omdat hierin de elektromotor is opgenomen.
Kilometerteller
De bediening van het gemotoriseerde gedeelte van de fiets is handig verstopt in een soort display op het stuur. Eigenlijk ís het gewoon een kilometerteller, maar wel één met extra functies. Het schermpje geeft de snelheid aan en laat door middel van blokjes ook zien hoe vol de batterij nog is. Met een knopje aan de onderkant van het apparaatje kan de gebruiker kiezen tussen vier verschillende motorstanden: uit, economy, normal en power.
Als de motor uit is, is de ION een ietwat zwaar trappende tweewieler. Dat zal mede te maken hebben met het nogal hoge gewicht van de fiets. Door de zwaarte is het met de ION lastig laveren bij stoepranden, drempels en tuinhekjes.
Maar het is een fiets met een motor, dus als je het gevoel hebt dat de banden enigszins aan het asfalt plakken, ligt het voor de hand om van deze voorziening gebruik te gaan maken. En dan schiet het opeens een stuk meer op, zelfs als de motor in de zuinigste stand (economy) wordt gezet. Het trappen gaat merkbaar lichter en de snelheid klimt zonder moeite een paar kilometer per uur omhoog. Sparta noemt de bijdrage van de elektromotor trapondersteuning, een term die heel aardig verwoordt wat de berijder ervaart.
Doorschakelen naar een hoger motorniveau gaat gladjes, van horten en stoten is geen sprake. Dat is te danken aan in de fiets verwerkte elektronica, die met behulp van een sensor in de naaf het vermogen van de motor bepaalt. Die technische snufjes maken wel dat de ION geen fiets is om zelf te onderhouden. Zelfs bij een lekke achterband moet er een vakman aan te pas komen.
Geen racezit
In de hoogste stand is 30 kilometer per uur (wind mee) op de ION zonder problemen realiseerbaar. Zelf een beetje doortrappen en de motor doet de rest. Eerlijk gezegd is het wel een beetje raar om met deze fiets, die bepaald geen racezit heeft, zo hard te rijden. Ook voor andere fietsers, die wellicht (”pring!”) eerst denken met een wielrenner van doen te hebben en dan zien dat het om een heel gewoon ogende tweewieler gaat. De motor is nagenoeg geruisloos, dus die verraadt ook al niets. Overigens is de ION volgens Sparta zo beveiligd dat de motor zichzelf uitschakelt als de wettelijke maximumsnelheid van 25 kilometer per uur wordt overschreden.
Het spectaculairst is het opstappen na bijvoorbeeld een rood verkeerslicht. Normaal gesproken kost het relatief veel inspanning om de fiets vanuit stilstand weer op snelheid te krijgen. Met de ION is dat een fluitje van een cent. Je zet je voet op het pedaal, begint te trappen en de rest gaat als vanzelf. Fietsers zonder hulpmotor hebben het nakijken.
Zonder transpireren
De ION is een eigentijds ogende fiets die zeker ook jongere mensen aan zal spreken. Wat volgens de Sparta-folder ook de bedoeling is: de tweewieler wordt aangeprezen als vervoermiddel om zonder transpireren mee naar kantoor te gaan, lekker te shoppen en zelfs te gebruiken voor tochtjes bergopwaarts. Een hip vehikel, dus.
Maar of dat in de praktijk ook zo zal werken? Het lijkt meer de ideale fiets voor mensen die om welke reden dan ook onvoldoende lichaamskracht of conditie hebben voor een gewone fiets. Voor tochtjes in de bergen is de batterij bovendien waarschijnlijk niet echt toereikend: afhankelijk van de gekozen motorstand biedt een volle batterij 35 tot 70 kilometer trapbekrachtiging. Daarna moet de fiets drie uur aan de lader.
De ION van Sparta is verkrijgbaar vanaf 1695 euro.