Hoe bereik je jongeren?
Ouderling W. Hijmissen (Lelystad) pleit voor een onderzoek onder een belangrijke (toekomstige) doelgroep van De Wekker: de leeftijdsgroep 30-45. Wat vinden zij van de inhoud, leesbaarheid, uitstraling en relevantie van het kerkblad? „Kosten mogen geen reden zijn om dat onderzoek niet uit te voeren.”
De vraag is of de onderwerpen via een kerkblad tot de leeftijdsgroep 30-45 jaar moeten komen, zegt rapporteur ds. D. J. T. Hoogenboom. Hij geeft verder aan dat de redactie van De Wekker geestelijk leiding wil geven. „Dat laatste is een beetje de toon van ons kerkverband en dat komt terug in De Wekker. Onze redactie doet goed haar best om zonder te polariseren de verschillende standpunten binnen de kerken naar voren te brengen.”
Hoofdredacteur ds. A. Versluis zegt dat 69 procent van de afgevaardigden naar de synode een abonnement op De Wekker heeft. „Maar van sommigen ging dat abonnement pas in nadat ze wisten afgevaardigd te zijn.”
Er is in verleden onderzoek gedaan naar de relevantie van De Wekker voor jongeren, zegt de predikant uit Ede. „Het lezersbestand behoort niet tot het jongste deel van de kerken. Het bereiken van jongere generaties is een zorg. Dat heeft ook met ontlezing te maken.” De Wekker gaat onder meer digitale abonnementen aanbieden.
Het voorstel van ouderling Hijmissen om onderzoek te doen onder leden van de CGK in de leeftijdscategorie 30-45 jaar voor wat betreft de leesbaarheid, de uitstraling, de relevantie en de inhoudelijke aansluiting bij deze leeftijdsgroep, kreeg onvoldoende steun.