Kamer: Beperk gokreclame voor jongeren
Gokbedrijven moeten minder ruimte krijgen om bekende Nederlanders in te zetten voor op jongeren gerichte reclame-uitingen.
Dat is de strekking van een motie van ChristenUnie-Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf die donderdag werd aangenomen.
Specifiek op jongeren gerichte reclame mag formeel niet, maar veel gokbedrijven weten die regel tot ergernis van Van der Graaf te omzeilen, bijvoorbeeld door in spotjes en filmpjes influencers en jongerenidolen zoals rapper Donnie een rol te geven als Koning Toto. Een Kamermeerderheid is het met haar eens dat hier paal en perk aan moet worden gesteld.
Die steun is frappant aangezien minister Dekker (Rechtsbescherming) vorige week probeerde het voorstel belachelijk te maken. Hij noemde de motie spottend „een beetje old school.”
Ook dinsdag haalde een motie van Van der Graaf een meerderheid. Daarin staat dat reclamespotjes voor gokspelletjes pas na 21.00 uur op tv mogen.