Duitse kerk start imagocampagne
De Evangelische Kerk in Duitsland (EKD) wil met een een halfjaar durende imagocampagne de randkerkelijken in het westen en de onkerkelijken in het oosten van het land bereiken. Ondermeer 15.000 reclameborden in 105 steden moeten de aandacht op de kerk vestigen. De campagne kost 1,5 miljoen euro.
In kranten en tijdschriften worden advertenties geplaatst. Verder zijn kerkelijke medewerkers van ’s morgens negen tot ’s avonds negen op een hotline bereikbaar om vragen te beantwoorden.
Aan de campagne, die woensdag in Berlijn werd gelanceerd, nemen alle 24 regionale kerken van de 29 miljoen leden tellende EKD deel. Het thema is ”Laten we samen naar antwoorden zoeken”, naar een woord van de filosoof Martin Heidegger: ”Vragen stellen is de vroomheid van het denken”.
De EKD wil duidelijk maken dat de kerk en de kerkleden zich voortdurend met zinvragen bezighouden. Dat is de kern van het protestantisme, zegt bisschop Ulrich Fischer van de Evangelische Kerk van Baden. „De Evangelische Kerk doet wat veel mensen niet meer doen: vragen stellen”, aldus Barbara Kotte van het reclamebureau Melle uit Berlijn. „Daarmee gaat zij in tegen de mode om overal snel een antwoord op te geven.” Ook Luther, de aartsvader van het Duitse protestantisme, „heeft veel fundamenteels ter discussie gesteld”, zei Kotte.
In de campagne komt elke maand een vraag aan de orde, deze maand ”Waaraan denkt u bij Pasen?”. Andere vragen zijn: ”Wat is geluk?” en ”Is de mens slechts zoveel waard als hij verdient?”. De actie is bedoeld om de plaatselijke gemeenten een meer uitnodigend karakter te geven, zegt woordvoerder Thomas Krüger van de EKD.
Volgens de Württembergse landsbisschop Gerhard Maier (Stuttgart) „kunnen en zullen” de gestelde vragen ertoe leiden, „dat mensen de antwoorden uit de Bijbel en de christelijke traditie opnieuw opmerken en vervolgens erkennen dat de kerk helpt de zin van hun leven te ontdekken.”
Kritiek is er ook. Volgens ds. Peter Bukowski (Wuppertal) verbergt de kerk in de campagne haar eigen profiel en verzwijgt zij haar boodschap. Hij sprak over „zelfbanalisering.”