Topman KLM geen voorstander van Schiphol in zee
KLM ziet niets in het plan om een luchthaven op zee te bouwen. Dat zegt topman Pieter Elbers in een interview met De Telegraaf. Hij beschouwt het plan als ‘dromerij’ vanwege praktische bezwaren.
„Ik zie niet hoe verplaatsing van Schiphol zoden aan de dijk gaat zetten. Met één of twee landingsbanen wordt moeilijk om ons overstapnetwerk in stand te houden”.
Minister Cora van Nieuwenhuizen zie deze week dat ze Schiphol op zee serieus gaat bestuderen. Elbers ziet echter meer in het verbeteren van het huidige Schiphol. „Schiphol heeft een fantastische infrastructuur met vijf landingsbanen, en is goed bereikbaar via de weg en spoor. Als we als land veel gaan investeren, laten we dan het huidige Schiphol beter maken. De terminals en het spoor uitbreiden en de Noord/Zuid-lijn doortrekken. Ik geloof in praktische oplossingen.”
Elbers ziet meer in het beter gebruik van de vijf bestaande vliegvelden, plus Lelystad Airport. „Een concept van in zee, nog los van de operationele problemen zoals het zoute water, de wind, vogels en de windmolens, stuit nog op veel praktische uitdagingen. Het is goed dat er serieus naar gekeken wordt, maar ik zie vooralsnog veel praktische bezwaren.”
Werkgeversvereniging VNO-NCW, een van de grote pleitbezorgers van Schiphol op zee, noemt de kritiek van Elbers belangrijk. „Uiteraard moeten de inzichten van deze belangrijke speler meegenomen worden”, laat een woordvoerder weten. Eerder dit jaar liet de ondernemersorganisatie weten dat Schiphol op zee financieel haalbaar is.
Wat VNO-NCW betreft komt er nu eerst een grondig onderzoek in samenwerking met de overheid naar de praktische haalbaarheid van een luchthaven op zee. Als daaruit te veel bezwaren naar voren komen, moet het plan van tafel, aldus de zegsman.