Economie

Consumentenbond hekelt Inspectie om Ryanair

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil tot ongenoegen van de Consumentenbond geen boete opleggen aan Ryanair. De Ierse prijsvechter weigert vooralsnog passagiers te compenseren wier vluchten vertraagd of geannuleerd waren vanwege stakingen in 2018. De Consumentbond eist optreden door de ILT, maar die zou de „kop in het zand” steken.

ANP
13 August 2019 10:02Gewijzigd op 16 November 2020 16:42

Volgens de regels hebben reizigers recht op compensatie wanneer een vlucht meer dan 3 uur is vertraagd of korter dan 14 dagen voor de reis is geannuleerd. Ryanair beroept zich op „buitengewone omstandigheden”, waardoor het niet zou hoeven te compenseren. Volgens de bond handelt de luchtvaartmaatschappij in strijd met de Europese passagiersrechten.

Begin dit jaar vroeg de Consumentenbond de toezichthouder in te grijpen en Ryanair hiervoor een boete of last onder dwangsom op te leggen. De ILT kan volgens de bond echter niet vaststellen of Ryanair stelselmatig de regels overtreedt en verwijst naar de civiele rechter. De Consumentenbond tekent bezwaar aan tegen dat besluit.

Een woordvoerder van ILT was niet direct bereikbaar voor commentaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer