BMW 1-serie: een unieke nieuwkomer in de middenklasse

Een revolutie in de compacte middenklasse, te midden van een veelheid aan auto’s met voorwielaandrijving en een dwars geplaatste viercilinder onder de kap. Na twee decennia afwezigheid is achterwielaandrijving in combinatie met een motor die in de lengterichting is geplaatst terug in het segment. Met dank aan BMW.

Arno Witvliet
5 August 2004 11:47Gewijzigd op 14 November 2020 01:29
De nieuwe BMW 1-serie ziet er in werkelijkheid beter uit dan op een foto. De auto kenmerkt zich door een lange motorkap, lange wielbasis, korte achtersteven en lage daklijn. Foto BMW
De nieuwe BMW 1-serie ziet er in werkelijkheid beter uit dan op een foto. De auto kenmerkt zich door een lange motorkap, lange wielbasis, korte achtersteven en lage daklijn. Foto BMW

BMW maakt zijn opwachting in de compacte middenklasse, die vanouds wordt gedomineerd door merken zoals Opel, Volkswagen, Renault, Peugeot en Ford met hun volumemodellen en indrukwekkende afzetcijfers. Niet bepaald een segment dat zich leent voor niches. Audi heeft met de A3 echter aangetoond dat er wel degelijk een markt is voor compacte auto’s van een topmerk. De A3 is feitelijk niet veel meer dan een Volkswagen Golf in een andere, duurdere jas. Technisch delen de auto’s niet alleen platform en motoren, maar ook tal van andere componenten.

Gewenning
BMW daarentegen heeft een auto voor de bovenkant van het segment ontwikkeld die niet alleen de luxe uitstraling van het BMW-logo biedt, maar ook in technisch opzicht onderscheidend is. Zo is de industrie in de compacte middenklasse begin jaren tachtig massaal overgestapt op voorwielaandrijving. Een gelukkige keuze, want auto’s met voorwielaandrijving bleken destijds beter beheersbaar en dus veiliger te zijn. BMW heeft echter nooit voor voorwielaandrijving gekozen, omdat die weliswaar betere auto’s voor de massa bracht, maar voor de liefhebber een minder leuke auto betekende.

In werkelijkheid ziet de nieuwe BMW 1-serie er beter uit dan op de foto’s. Kennelijk zijn de lijnen van de nieuweling moeilijk door de camera te vangen. De styling vraagt gewenning, maar de waardering neemt snel toe. De auto kenmerkt zich door een lange motorkap, lange wielbasis, korte achtersteven en lage daklijn. Vooral de lange wielbasis maakt dat de auto groter is dan verwacht. De motoren zijn in de lengterichting geplaatst, wat kostbare centimeters interieurruimte scheelt. Een ruimtewonder is de auto dan ook niet. Voorin kunnen volwassenen uitstekend uit de voeten, maar achterin is enige inschikkelijkheid geboden. De bagageruimte meet een inhoud van 330 liter en is daarmee van een gemiddelde omvang.

De werkplek van de bestuurder is top. Zeker wanneer de optionele sportstoelen worden besteld. Het dashboard is licht naar de bestuurder toe gebogen. Het geheel oogt strak en modern, maar is minder minimalistisch gestileerd dan de werkplek in de X3 en de Z4. De afwerking is uitstekend, maar steekt die van de Volkswagen Golf en de Audi A3 niet naar de kroon.

De echte aantrekkingskracht van de nieuweling is niet zichtbaar, maar moet je ervaren. De 1-serie is namelijk met afstand de best rijdende auto in zijn klasse. De auto ligt als een huis en spoort als een trein zo stabiel. De besturing is eveneens top. De BMW stuurt direct en met veel gevoel. Zowel bij het rijden over de snelweg als over bochtige binnenwegen maakt de auto diepe indruk. Tijdens de eerste testritten konden de 110 kW/150 pk sterke 120i en de 120 kW/163 pk leverende 120d aan de tand worden gevoeld. De diesel is ronduit fantastisch. De 120i stelt een beetje teleur; de krachtbron toont zich gecultiveerd, maar komt in de lagere toerenregionen eigenlijk tekort.

Duurder
BMW maakt kortom nog altijd auto’s voor de liefhebber die bereid is voor mooie en onderscheidende technologie in de buidel te tasten. Dat geldt onveranderd voor de nieuwe 1-serie. Bij een topmerk hoort een topprijs, waardoor de BMW 1-serie aanzienlijk duurder is dan de voornaamste concurrent, Volkswagen Golf. De prijslijst start bij 24.950 euro voor de 116i. De dieselgestookte 118d is vanaf 29.600 euro leverbaar. Standaard is de auto uitgerust met ABS, dynamische stabiliteitscontrole, zes airbags, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, boordcomputer en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Vanaf 18 september staat de auto in de showroom.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer