Economie

Trucker drukker door laagwater

De lage waterstand in de Rijn levert vrachtwagenchauffeurs meer werk op, omdat binnenvaartschepen minder zwaar beladen worden.

Redactie economie
24 October 2018 10:56Gewijzigd op 16 November 2020 14:26
De lage waterstand van de Rijn, hier bij Duisburg, zorgt voor problemen. Binnenvaartschepen kunnen veel minder vracht meenemen. Ook gaan toeristische Rijnreizen naar Duitsland niet door.  beeld EPA, Friedemann Vogel
De lage waterstand van de Rijn, hier bij Duisburg, zorgt voor problemen. Binnenvaartschepen kunnen veel minder vracht meenemen. Ook gaan toeristische Rijnreizen naar Duitsland niet door.  beeld EPA, Friedemann Vogel

Die toegenomen vraag zorgt bij wegvervoerders ook voor meer hoofdbrekens, liet brancheorganisatie TLN dinsdag weten. Transporteurs over de weg krijgen vooral meer containers te vervoeren. Doordat op de containerterminals van zeehavens strakke tijdsschema’s gelden voor vrachtwagens, dreigen daar opstoppingen. „Er was al sprake van krapte, soms wachten chauffeurs bijvoorbeeld zes tot acht uur. Die problemen worden nu verergerd”, legt een woordvoerder van TLN uit.

Hoeveel extra vracht truckers precies over de weg vervoeren, is volgens TLN moeilijk in te schatten. Het is daarom ook niet duidelijk of automobilisten rekening moeten houden met meer drukte op de snelweg. „Het zou mogelijk rond de haven iets drukker kunnen zijn op de weg, maar wij verwachten geen groot effect in de rest van Nederland.”

Wegvervoerders kunnen overigens maar een beperkt deel van het binnenvaarttransport overnemen. Zo zijn voor de lading van één binnenvaartschip algauw tachtig vrachtwagens nodig, vertelt een woordvoerder van ondernemersvereniging evofenedex. Ook in de capaciteit voor vervoer per spoor zit er niet veel rek.

In veel gevallen zit er voor ondernemers niets anders op dan langer te wachten op leveringen. Dat leidt tot hogere kosten, temeer omdat voor dezelfde hoeveelheid goederen meer schepen nodig zijn. Die prijsstijging speelt onder andere de chemiesector en de bouw parten, aldus evofenedex.

De waterstand van de Rijn bij Lobith is met 6,50 meter boven NAP historisch laag. In Duitsland is de situatie nog zorgelijker. De waterstand zorgt voor hinder en beperkingen voor de scheepvaart. Zo lopen te zwaar beladen schepen aan de grond. Ook moeten sommige bewoners van woonboten maatregelen nemen om te voorkomen dat hun huis scheefzakt.

Het vakantieschip De Zonnebloem kan niet meer over de Rijn varen. Het schip, dat bedoeld is voor trips voor mensen met een lichamelijk beperking, heeft noodgedwongen zijn thuishaven Arnhem verlaten en is vertrokken vanuit Cuijk, dat aan de Maas ligt. De geplande riviercruises op de Rijn in Duitsland worden de komende weken vaarvakanties door België en Nederland.

De waterstand van de Rijn zal na komend weekend niet verder dalen en stijgt mogelijk zelfs wat. Die voorspelling deed Weeronline woensdag omdat koude lucht uit Scandinavië onderweg is naar het westen en noorden van de Alpen en daar gaat zorgen voor sneeuwval. De sneeuw wordt verwacht in Frankrijk, Zwitserland, Zuid-Duitsland en Noord-Oostenrijk. „Boven de 1500 meter hoogte worden enkele tientallen centimeters sneeuw verwacht. Er valt ongeveer 50 millimeter neerslag, en dat is goed nieuws voor de waterstand.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer