Economie

Lage melkprijs zit FrieslandCampina dwars

De lage prijs voor melkproducten drukt de resultaten van FrieslandCampina. Het zuivelconcern, dat een gegarandeerde minimumprijs aan aangesloten boeren betaalt, zag de omzet het afgelopen halfjaar dalen. Ook het bedrijfsresultaat stond onder druk.

ANP
30 August 2018 09:17Gewijzigd op 16 November 2020 14:00

De omzet van FrieslandCampina zakte met 5,8 procent tot 5,7 miljard euro. Daarvan is 5 procent te wijten aan de verkoop van sappenproducent Riedel en wisselkoerseffecten. De winst ging met bijna een derde omlaag en kwam uit op 109 miljoen euro. Door de lage prijzen voor kaas, boter en melkpoeder slonken de marges. Wel zag FrieslandCampina verbetering van die prijzen in het tweede kwartaal.

Ook in Azië verloopt het moeizamer voor het zuivelconcern. Daar is veel concurrentie op de markt voor kindervoeding, wat de prijzen onder druk zet. Met meer investeringen in innovatie en marketing wil FrieslandCampina de marktpositie daar versterken.

Innovatie is ook belangrijk voor de positie in Europa. Om de invloed van de lage prijzen van de bulkproducten teniet te doen wil FrieslandCampina nieuwe producten introduceren. Ook zet het bedrijf met zijn nieuwe strategie meer in op merken als Vifit, Optimel en Chocomel. Wel vroeg de marktsituatie om een versnelling van de strategie, stelt topman Hein Schumacher. In de eerste jaarhelft werden dan ook 30 miljoen euro aan reorganisatiekosten geboekt. De eerste resultaten van de strategieversnelling verwacht Schumacher in het laatste kwartaal.

De droogte in Noord-Europa heeft mogelijk in datzelfde kwartaal invloed op de melkproductie. Door de droge periode is er minder veevoer beschikbaar en dat kan in de winter voor problemen zorgen. FrieslandCampina doet geen voorspellingen voor wat betreft de resultaten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer