Douane Rotterdam zet zich schrap voor brexit
De douane in de Rotterdamse haven zet zich schrap voor de naderende brexit. Nu nog kunnen veerboten naar Engeland ongehinderd uitvaren. Maar de komende jaren gaan controleurs die ferry’s inspecteren.
„Dit is raar, deze geblindeerde ruit.” Kees Visscher, teamleider van het praktijktrainingscentrum van de douane op de Maasvlakte bij Rotterdam, wijst op het donkere raam binnenin een bestelbusje.
De ruit zit pal achter de bestuurdersstoel. Van buiten het voertuig is het niet mogelijk om in de ruimte achter het geblindeerde raam te kijken. „Wij leren toekomstige douaniers te letten op dit soort opvallende zaken in auto’s. Als je in tien dezelfde busjes door een gewone ruit in de laadruimte kunt kijken en in eentje niet, dan moet je die ene gaan controleren. Want dan is het goed mogelijk dat achter er dat donkere raam smokkelwaar verborgen ligt. En in een handschoenenkastje in de auto kan een wapen verstopt zijn”, vertelt Visscher in het trainingscentrum.
Nieuw personeel
Verdachte auto’s uit een stroom voertuigen pikken – die vaardigheid wordt de komende jaren belangrijker voor de douane in de Rotterdamse haven. Dat heeft te maken met de naderende brexit. Als alles volgens plan verloopt, stappen de Britten op 30 maart 2019 uit de Europese Unie. Dat betekent dat de EU nieuwe buitengrenzen krijgt. Voor controlediensten, zoals de douane, in onder meer België en Nederland heeft dat ingrijpende gevolgen.
„Wij krijgen er gigantisch veel werk bij en zijn volop nieuw personeel aan het werven”, stelt Onno van Elswijk, zegsman van de douane in het Rotterdamse havengebied. Vanwege de brexit heeft de douane in Nederland zo’n 750 tot 930 extra douaniers nodig, boven op de huidige 4600.
Als de brexit doorgaat, zal de douane veerboten naar Engeland gaan controleren. Wekelijks gaat het om 21 afvaarten. Elke afvaart telt tussen de 1000 en de 1500 passagiers en zo’n 300 auto’s.
„Douaniers krijgen er een nieuwe taak bij”, zegt Van Elswijk. „Nu zijn ze nog getraind in het checken van lading in containers. Na de brexit moeten ze ook auto’s gaan controleren op bijvoorbeeld verdovende middelen. De controles die we vroeger kenden aan de Duitse en de Belgische grens voeren we straks dus in de Rotterdamse haven in voor reizigers uit Engeland. Iemand uit Groot-Brittannië heeft na de brexit dezelfde status als een persoon uit bijvoorbeeld een niet-EU-land als Australië.”
Ook administratief krijgt de douane een hele kluif aan de brexit. Van Elswijk: „Handel drijven met Engeland vergt in de toekomst veel meer papierwerk dan bijvoorbeeld zakendoen met EU-partner Duitsland. Zo’n 35.000 bedrijven die nu tamelijk onbelemmerd met de Engelsen kunnen handelen, zullen we in onze douanesystemen moeten invoeren.”