Er is er een jarig…
MAF Nederland viert in 2018 haar veertigste verjaardag en dat stemt tot diepe dankbaarheid! Wie jarig is viert feest. Maar kan je feest vieren als je weet dat de nood elders in de wereld extreem hoog is? Zoals in Zuid-Soedan, waar MAF nog amper aan de vluchtaanvragen kan voldoen.
Hoewel de Republiek Zuid-Soedan sinds juli 2011 onafhankelijk is, is er nog steeds veel vraag naar verantwoord en veilig luchttransport. Momenteel wordt er door MAF gevlogen met vijf vliegtuigen: vier grote Cessna Caravans en één kleinere Cessna 182. MAF is de enige ‘operator’ die dagelijkse shuttle-vluchten aanbiedt in Zuid-Soedan. Daarvan wordt dankbaar gebruikt gemaakt door een groot aantal partners van MAF zoals Medair, Tear, World Vision en ZOA, maar ook meerdere kerkgenootschappen. Want MAF-vliegtuigen zijn door de jaren heen een betrouwbaar en veilig vervoersmiddel gebleken waarop deze partners graag blijven terugvallen!
Capaciteitstekort
Na bijna zeven jaar onafhankelijkheid is de nood onder de lokale bevolking alleen maar toegenomen. “MAF’s vluchtboekingskantoor is zelfs overbezet, want we krijgen veel meer vluchtaanvragen dan we aankunnen”, vertelt programmamanager Bastiaan de Waal. “En dat terwijl we de laatste jaren stevig hebben geïnvesteerd in uitbreiding. Maar nu zijn we noodgedwongen terughoudend in de vluchtboekingen. Daarom vliegen we momenteel alleen met een bepaalde groep partnerorganisaties zodat zij met MAF-vliegtuigen (ondanks de onbegaanbare en onveilige) wegen toch hun kerkprojecten, medische klinieken en noodhulpprojecten open kunnen houden.”
Extra vliegtuig
Daarom vraagt MAF een vliegtuig cadeau voor haar verjaardag. Een extra MAF-vliegtuig kan opnieuw het verschil gaan maken! Want met een extra Cessna Caravan wordt het mogelijk het aantal shuttlevluchten uit te breiden voor tien hulporganisaties die we nu niet kunnen helpen. Ook ontstaat er op die manier ruimte voor extra ad hoc chartervluchten. In getallen uitgedrukt: met een extra Caravan kan met de hele vloot op jaarbasis 2.400 uur gevlogen worden. Daarbij kunnen tijdens 250 vluchten 2.500 passagiers per jaar vervoerd worden of 42.000 kg vracht. De Waal: “Met een extra vliegtuig zouden wij ZOA-hulpverleners en andere organisaties naar afgelegen gebieden kunnen vliegen waarvoor we nu nog geen capaciteit hebben. En we kunnen dan een nieuwe shuttle service naar het noordwesten van Zuid-Soedan starten.”
Open Dag
Veertig jaar MAF wordt dit jaar gevierd met een Open Dag op 7 juli bij MAF op vliegveld Teuge (Apeldoorn). Daar zal veel aandacht zijn voor de impact van het werk van MAF in Zuid-Soedan. Verschillende MAF-generaties komen aan het woord tijdens indrukwekkende seminars. Van piloten in opleiding en uitgezonden piloten tot de eerste MAF-Nederland piloot Jan Zwart.