Economie

Bedrijfsleven komt met code voor e-mailreclame

De Nederlandse internetbedrijven hebben een code ingevoerd voor het versturen van reclameboodschappen per e-mail.

ANP
17 June 2004 09:06Gewijzigd op 14 November 2020 01:20

De code gaat volgens het E-commerce Platform Nederland (ECN) verder dan de Telecommunicatiewet, die vorige maand van kracht werd en waarin wordt opgetreden tegen ongevraagde internetreclame, spam.

De brancheorganisaties DDMA (direct marketing), Emma-nl (E-mail Marketing Associatie Nederland) en Thuiswinkel (internetverkopers) hebben onder leiding van het ECN lang gediscussieerd over een code. Zij zijn daarbij ingehaald door Europese wetgeving inzake spam, die het versturen van ongevraagde commerciële e-mail aan consumenten verbiedt. Volgens veel betrokkenen gaat de wetgeving echter niet ver genoeg, zodat een verscherping van de regels dreigt.

De Code Verspreiding Reclame via e-mail geeft extra regels over de lengte van een bericht, het niet meesturen van uitvoerbare bestanden, duidelijke afmeldmogelijkheden en informatie over waar het e-mailadres van de consument voor gebruikt wordt.

Klachten kunnen de consumenten indienen bij de Reclame Code Commisie. Deze kan echter geen sancties opleggen. Overtreders van de anti-spamwet kunnen wel een boete opgelegd krijgen van 450.000 euro van telecomwaakhond Opta.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer