Opnieuw fouten rond procedure Lelystad Airport
Er is opnieuw een fout geconstateerd in de procedure rondom de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat constateert de stichting Red de Veluwe.
Volgens de stichting heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zich niet gehouden aan een Europese richtlijn uit 2011. Die heeft betrekking op de milieueffectrapportages (MER’s) van openbare projecten. Zo’n MER is nodig om een vergunning te krijgen. Bij Lelystad Airport werd de MER alleen opgesteld voor Flevoland, terwijl de luchthaven effect heeft op een veel groter deel van Nederland.
Daarnaast wordt in de Europese richtlijn gesteld dat het publiek de mogelijkheid moet krijgen zijn mening te geven voordat met een project van deze omvang wordt gestart. Dat is niet gebeurd. Bewoners van verschillende dorpen in Flevoland, Gelderland en Overijssel werden pas op 21 juni dit jaar op de hoogte gebracht van de plannen voor uitbreiding van Lelystad Airport, terwijl in 2015 het Luchthavenbesluit voor het vliegveld al werd genomen. Daarom is het besluit volgens Red de Veluwe niet geldig.
Salamitechniek
Het achterliggende probleem is volgens Robert Tieskens van Red de Veluwe dat het project via de salamitechniek in gang is gezet. „Dat houdt in dat het project in stukjes is geknipt. Zonder dat bewoners erbij betrokken worden, wordt voor elk stukje apart een vergunning aangevraagd. Ook dat is in strijd met de regelgeving. In 2004 is door het Europese Hof van Justitie namelijk besloten dat zo’n groot project helemaal niet opgeknipt mag worden als het gaat om milieurichtlijnen.”