Muziek

„Organist moet niet de boventoon voeren”

„Psalm 89 vers 8 speelde ik. Gij toch, Gij zijt hun roem, de kracht van hunne kracht. Ik zal dat niet gauw vergeten.” Tien jaar was Veenendaler Bob van Stempvoort toen hij voor het eerst op het orgel de gemeentezang begeleidde. Een paar jaar later werd hij tot vaste organist benoemd. Dat was deze zomer zeventig jaar geleden.

Jan Kas
14 August 2017 09:28Gewijzigd op 16 November 2020 11:14Leestijd 3 minuten
Van Stempvoort (86) achter het Banfield-orgel uit 1888 in de christelijke gereformeerde Bethelkerk in Veenendaal. beeld RD, Henk Visscher
Van Stempvoort (86) achter het Banfield-orgel uit 1888 in de christelijke gereformeerde Bethelkerk in Veenendaal. beeld RD, Henk Visscher

Die zondag in 1941 mocht de jonge Bob tijdens de dienst in de christelijke gereformeerde Bethelkerk naast de organist zitten. „Die liep even weg om naar overvliegende bommenwerpers te kijken. De dominee beëindigde zijn preek eerder dan gedacht. De organist had gezegd dat ik in dat geval mocht spelen.”

Van Stempvoorts eerste volledige kerkdienst achter het orgel was in 1943. Hij viel in omdat de dienstdoende organist plotseling was ondergedoken wegens een razzia van de Duitse bezetters. Hij was toen twaalf. In 1947 volgde de officiële aanstelling.

Nog altijd is Van Stempvoort organist van de Bethelkerk, daarnaast speelt hij sinds 1985 in de protestantse Cunerakerk in Rhenen.

Gebeden

Een organist heeft een dienende taak, vindt Van Stempvoort (86). „Veel liederen zijn gebeden tot God. Als je dat beseft, doet het je wel iets dat je die mag begeleiden. Een organist moet er vooral voor zorgen dat een gemeente goed kan zingen. Hij dient niet de boventoon te voeren. Een paar akkoorden voor een couplet is genoeg, je hoeft in de kerkdiensten niet een heel concert te geven.”

De Veenendaler houdt daarbij wel van afwisseling. „Zo harmoniseer ik in een lied van drie coupletten elk vers anders. Daarbij let ik ook op de tekst. Geen couplet moet precies hetzelfde klinken. Die harmonisaties komen vanzelf, soms speel ik zomaar een akkoord waar ik niet eens aan had gedacht. Het verrast mezelf weleens.”

Veel vrije tijd van Van Stempvoort, die jarenlang directeur van een groothandel in zoetwaren was, ging op aan het orgelspel. Les kreeg hij van de na de Tweede Wereldoorlog bekende cantor-organist Mees van Huis van de Buurkerk in Utrecht. Zijn „grote inspirator” was Feike Asma. „Mijn orgelstijl is dan ook romantisch.”

Koorreizen

Vaste begeleider was de Veenendaler van de koren Chrigeza in Veenendaal, Eben-Haëzer in Rhenen, De Lofstem in Oosterbeek, Song of Spirit in Doorn en Inspiration in Bennekom. Daarnaast heeft hij een solo-lp met orgelspel in de Grote of Stephanuskerk in Hasselt en een dubbel-cd met samenzang vanuit de Oude Kerk in Ede op zijn naam staan.

Van 1990 tot 2000 begeleidde Van Stempvoort The Dutch Voices, een samengesteld Nederlands koor, waarmee hij reizen maakte naar Duitsland, Engeland, Oostenrijk, Canada, de Verenigde Staten, Indonesië en Zuid-Afrika. „Zo mocht ik de orgels in de Dom in Passau, de Crystal Cathedral in Los Angeles en de Koning Willem III-kerk in Jakarta bespelen. Met andere koren waren er uitvoeringen in België, Israël en Spanje.”

„Ik ben dankbaar”, zegt Van Stempvoort over zijn jubileum als organist. „De Heere God heeft me al die jaren gesterkt. Ik hoop bij leven en welzijn nog lekker te kunnen blijven spelen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer