Genieten in een ongelooflijk grote auto
De nieuwe Audi A6 is een feit. Net als zijn voorganger destijds weet de nieuweling de tongen los te maken. De verpakking is spraakmakend en de inhoud veelbelovend. Weet de nieuwe Audi A6 zijn gedoodverfde uitdagers op afstand te zetten? Of is het toch vooral een kwestie van bijbenen?
De nieuwe Audi A6 is een ongelooflijk grote auto. Zo veel is meteen duidelijk wanneer je de vormen en lijnen van de Duitser op je laat inwerken. De cijfers ondersteunen die waarneming. Zo is de A6 maar liefst 10 centimeter langer dan de Mercedes E-klasse, die sinds jaar en dag, samen met de BMW 5-serie, de opponent van de Audi A6 is. De grotere A8 is op zijn beurt niet meer dan 13 centimeter langer. Ook in de breedte neemt de A6 voortaan een koppositie in.
De afmetingen van de Duitser vallen vooral op wanneer de auto naast een andere vierwieler staat. De designers van Audi hebben de royale maten namelijk charmant weten te verpakken. Behalve door de aflopende daklijn, een duidelijke verwijzing naar zijn voorganger, valt de nieuwe editie vooral op door de expressief doorlopende grille, die inmiddels tot huisstijl is verheven. De Audi A8 W12 was de eerste en voor het einde van dit jaar zullen behalve de A6 ook de A3 en de opgefriste A4 ermee getooid zijn.
Audi brengt de nieuwe A6 in eerste instantie op de markt met drie benzinemotoren en een tweetal diesels. Begin volgend jaar wordt het aanbod uitgebreid met krachtbronnen die vooral de agaten tussen basis en top gaan opvullen. Zo worden veelrijders momenteel bediend met een 103 kW/140 pk sterke 2.0 liter viercilinder turbodiesel dan wel met een 3.0 liter zescilinder die een maximumvermogen van 165 kW/225 pk via alle vier de wielen op het asfalt brengt. Het behoeft geen betoog dat tussen deze twee uitersten ruimte is voor een derde en misschien wel een vierde dieselaggregaat.
De introductiemodellen van de importeur zijn allemaal voorzien van een kloeke zescilinder. Zo ook de testwagen, waarop 3.0 TDI Quattro vermeld staat. De sterkste diesel is enkel leverbaar in combinatie met een automatische zestraps transmissie en permanente vierwielaandrijving. Een straf is dat allerminst. De automaat is topklasse. Het mechaniek schakelt zijdezacht en past uitstekend bij de motor.
De machine zelf maakt eveneens veel indruk. De zescilinder is beresterk, maar gecultiveerd. Hij is niet de stilste in zijn soort, maar produceert een geluid dat nimmer gaat vervelen. Ook het vermogen is prima. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 7,3 seconden en een topsnelheid van 243 km/u spreken voor zich. De A6 3.0 TDI laat zich graag de sporen geven. Dat leidt tot een gemiddelde consumptie van 1 op 10,4, wat niet bepaald spaarzaam is.
De Audi A6 wordt standaard via de voorwielen aangedreven, maar de beproefde krachtbron wordt altijd in combinatie met Audi’s fameuze Quattro vierwielaandrijvingssysteem geleverd. Over gebrek aan tractie hoeft dan ook niet geklaagd te worden. De Audi kleeft bijna aan het asfalt en is slechts met heel veel moeite van de wijs te brengen.
Overigens staat een heel bataljon veiligheidsvoorzieningen paraat om de gevolgen van overmoed te beperken. Ondanks de dynamische aspiraties voelt de A6 zich echter vooral thuis op snelwegen. De auto lijkt voor lange afstanden te zijn gemaakt. De Audi is comfortabel geveerd. Het sportonderstel van de testwagen kenmerkt zich door behoorlijk stevige dempers, waardoor de inzittenden vooral van kleine oneffenheden in het wegdek op de hoogte worden gebracht.
De besturing van de nieuweling roept wat gemengde gevoelens op. De Audi stuurt mooi direct, maar helaas ook behoorlijk doods. En de mate van bekrachtiging is bovendien te sterk.
De Audi A6 is niet alleen royaal van buiten, maar ook van binnen. Zowel voor- als achterin is er voldoende ruimte voor hoofd en benen. Ook de bagageruimte maakt met een inhoud van 546 liter goede sier. Het meubilair is van uitstekende kwaliteit. De voorstoelen zijn goed vormgegeven en bieden prima ondersteuning. De verstelmogelijkheden zijn voldoende, al is een hoekverstelling van de zitting helaas niet standaard.
Het dashboard is minder elegant gelijnd dan het koetswerk en maakt zelfs een wat pompeuze indruk. De indeling ervan is echter zonder meer positief. Zelfs de wat complexe Multi Media Interface, waarmee klimaatregeling, navigatie en audiosysteem worden bediend, went onverwacht snel. Bovendien heeft Audi veel werk gemaakt van de afwerking, wat er mede toe bijdraagt dat de A6 een kwaliteitsindruk maakt.
Ondanks de enorme hoeveelheid binnenruimte valt het aantal bakken en vakken een beetje tegen. Vooral het dashboardkastje is een aanfluiting. Behalve voor de cd-wisselaar is daar nog net plaats voor een stapeltje cd’s. Andere broodnodige zaken dienen elders te worden weggestopt, waarbij je meteen tegen de beperkte opbergmogelijkheden aanloopt.
De nieuwe Audi A6 is een indrukwekkende auto die zijn voorganger overtuigend in de schaduw weet te zetten. Dat is echter stukken eenvoudiger dan de uitstekende voertuigen van concurrenten Mercedes en BMW af te troeven. Dit laatste doet de wagen dan ook niet. Maar dat de Audi A6 inmiddels tot de top in het segment gerekend moet worden, staat thans wel vast.
Audi A6 3.0 TDI Quattro Automaat
Techniek
Cilinderinhoud: 2967 cc; maximumvermogen: 165 kW/225 pk bij 4000 tpm; maximum koppel: 450 Nm bij 1400-3250 tpm; acceleratie 0-100 km: 7,3 seconden; topsnelheid: 243 km/u;
Maten en gewicht
Lengte: 4916 mm; breedte: 1855 mm; hoogte: 1459 mm; wielbasis: 2843 mm; gewicht: 1765 kilo; inhoud bagageruimte: 546 liter; brandstoftank: 80 liter;
Audi A6 2.0 TDI: 44.390 euro
Audi A6 3.0 TDI Quattro Automaat: 61.490 euro
Waardering
Plus: binnenruimte; afwerking, transmissie, prestaties
Min: verbruik, besturing
Alternatieven:
BMW 530d:
56.660 euro
Net als de Audi voorzien van een spraakmakende koets. Krijgt echter meer afkeurende reacties, wat overigens niet is af te zien aan de verkoopcijfers. Heeft een fantastische, 218 pk sterke motor die in combinatie met handbak geleverd kan worden. Altijd doen, want de automaat van BMW is wat traag van begrip. Stuurt beter dan de Audi. Is daarnaast ook stiller.
Jaguar S-TYPE 2.7D:
55.500 euro
De kleinste en goedkoopste van het hele stel. Recent gefacelift en sindsdien leverbaar met een gloednieuwe 207 pk sterke V6 dieselmotor die ook in de Peugeot 607 en Land Rover Discovery zijn opwachting zal maken.
Mercedes E320 CDI:
63.500 euro
Prima keus voor wie een Audi A6 of BMW 5-serie toch niet ziet zitten. Keurige verschijning, die met 204 pk onder de kap wel de minst ontwikkelde spierballen kan tonen. Is daarnaast ook nog eens het duurst. Daartegenover staan groots comfort en rust.