Hanzesteden op de beboste Veluwe
Harderwijk, Elburg en Hattem willen hun verleden als Hanzestad meer benadrukken. Doel: de Veluwe weer de grootste toeristische bestemming van Nederland maken.
Het is alsof de drie Veluwse steden hun aandeel in het roemruchte verleden van het middeleeuwse stedenverband de Hanze een beetje waren vergeten. Sinds Zwolle de Internationale Hanzedagen in 1980 nieuw leven inblies, is dit evenement een jaarlijks terugkerend Europees fenomeen. Dit jaar was het evenement in Kampen en in 2031 vindt het in Harderwijk plaats.
Trekpleister
„De Hanze is door het NBTC omarmd als belangrijk thema om Duitse en Belgische toeristen naar Nederland te halen”, vertelt Anthea van den Berg namens de gemeente Harderwijk. Ook de Veluwe is en blijft een belangrijke toeristische trekpleister; de Hanzesteden liggen er als een parelsnoer omheen.”
Verhaallijnen
NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de marketing van het ‘merk Nederland’ in het buitenland. Het bureau verwacht dat het aantal toeristen dat ons land bezoekt zal blijven stijgen. Met zogenoemde verhaallijnen –steden die samen hetzelfde verhaal vertellen– wordt gepoogd die toeristen te spreiden, omdat ze nu nog vooral in Amsterdam blijven. Een van die verhaallijnen draait om negen Hanzesteden. „De toerist is op zoek naar authentieke en bijzondere plekken zoals originele winkeltjes, bijzondere pleintjes, oude gebouwen”, aldus Van den Berg. En precies dat is wat Harderwijk, Elburg en Hattem bieden.
Populairste vakantieregio
Met 75.000 euro van de provincie Gelderland is dit jaar het proefproject ”de Veluwse Hanze” begonnen. „Samenwerking ligt voor de hand, omdat toeristen makkelijk langs deze drie steden kunnen fietsen.”
De gemeente Hattem ziet de Internationale Hanzedagen in Kampen als uitgelezen kans om de vooral Duitse bezoekers te wijzen op haar bestaan. „Lang niet iedereen weet dat Hattem een Hanzestad is. Tijd om dat te veranderen!” staat in een gemeentelijke nota van dit jaar. De provincie Gelderland wil van de Veluwe weer de populairste vakantieregio maken. Volgens de Regio Noord-Veluwe blijft de toeristische sector in dit gebied nog achter in vergelijking met concurrerende gebieden. Elburg ziet de samenwerking als een kans haar haven op te knappen. Een van de doelen van het project is namelijk om het ”decor” voor de toerist op te knappen.
Naamsbekendheid
Voor de drie Veluwse steden is er werk aan de winkel. Uit een onderzoek door toerismebureau Marketing Oost in 2016 blijkt dat slechts 5 tot 8 procent van de ondervraagde personen deze steden kenden. Kampen, Zwolle en Deventer hebben daarentegen wel een aardige naamsbekendheid: tussen 51 en 63 procent…