Beleggen steeds meer ook een vrouwending
Beleggen wordt steeds meer ook een vrouwending. Onderzoek van BinckBank onder ruim 200.000 beleggingsrekeningen laat zien dat het aantal beleggende vrouwen gestaag stijgt. Momenteel is volgens de onlinebroker één op de zeven beleggers een vrouw. Dat was vijf jaar geleden nog één op de acht beleggers.
Volgens het onderzoek zijn vrouwelijk beleggers verder wat rustiger dan mannen. Niet alleen plaatsen vrouwen minder orders, ook worden risico’s door hen vaker gemeden. Gemiddeld plaatsten mannen 27 procent meer orders dan vrouwen. Verder kunnen zeven op de tien profielen van mannelijke beleggers als speculatief worden gezien. Dit is bij vrouwen zes op de tien.
Sowieso wint beleggen aan populariteit, onder meer door de lage rente op spaartegoeden. Beleggen wordt om die reden als een goed alternatief gezien om vermogen op te bouwen. Volgens BinckBank zijn er in Nederland circa 1,2 miljoen huishoudens die beleggen.
Volgens BinckBank is van alle AEX-fondsen Unilever het meest populair onder vrouwen. Ook RELX, Wolters Kluwer en Heineken weten de aandacht van vrouwen op zich gericht. Telecomconcerns KPN en Altice zijn juist populairder onder mannen.
Verder blijkt dat de prestaties van vrouwen op de beurs volgens data van BinckBank, maar ook andere onderzoeken, door de bank genomen iets beter zijn dan die van mannen.