Krimp tv-spotjes drukt resultaat RTL Nederland
RTL Nederland heeft zijn resultaat in het afgelopen jaar zien dalen. Dat maakte moederbedrijf RTL Group donderdag bekend.
De Nederlandse tak van het mediabedrijf had last van een krimpende omzet uit tv-advertenties. Daarnaast drukten hogere programmakosten en aanloopverliezen bij het video-on-demandplatform Videoland het resultaat. De brutowinst zakte, ondanks flink hogere inkomsten uit online advertenties, van 101 miljoen naar 85 miljoen euro. De omzet steeg 1 procent naar 495 miljoen euro.
Topman Bert Habets schrijft de teruglopende winstgevendheid in Nederland toe aan investeringen in „veelbelovende” activiteiten zoals videobesteldiensten en RTL Z. Hij benadrukt dat RTL Nederland een „financieel gezond bedrijf” is.
In andere markten schroefde RTL het afgelopen jaar de winst wel op. In Duitsland en Frankrijk werden zelfs records gebroken. De totale brutowinst voor de groep kwam uit op een recordniveau van 1,2 miljard euro. De omzet steeg met 3 procent naar 6,2 miljard euro. Het concern verwacht dat de inkomsten uit internetreclame de totale omzet verder zullen aanjagen.