Peugeot laat met nieuwe 407 zijn tanden zien
De Peugeot 406 loopt al enige tijd op zijn tandvlees. De aflossing van de wacht is nabij. Binnen enkele weken zal de nieuwe Peugeot 407 zijn opwachting maken in de showrooms. Het merk met de leeuw laat zijn tanden zien.
Wie de enorme grille van de nieuwe Peugeot 407 heeft gezien, heeft daarbij zonder twijfel aan een gapende muil moeten denken. En daarmee is meteen het meest opvallende stijlelement van de nieuweling genoemd. De prominent gestileerde voorzijde kenmerkt zich overigens niet alleen door de grille, maar tevens door de lengte van de overhang.
De Fransoos heeft een relatief lange motorkap in vergelijking met de korte achterzijde. Peugeot meldt dat de lange voorzijde niet alleen de inzittenden beter tegen aanrijding beschermt, maar ook voetgangers. Zo is de bumperbalk voorzien van buffersteunen en gemaakt van soepele materialen die de kans op letsel aanzienlijk moeten reduceren. Een nobel streven, dat geleid heeft tot een verschijning die visueel een beetje uit balans lijkt te zijn.
De eveneens apart gestileerde 407 SW, die later dit jaar verschijnt, komt door de langere achterzijde evenwichtiger over. Peugeot verwacht overigens dat 55 procent van de kopers de 407 SW zal prefereren boven de 407 Berline. Dit jaar denkt Peugeot in Nederland 6000 exemplaren aan de man te brengen. Volgend jaar moeten dat er 11.000 zijn.
Partikelfilter
Peugeot gaat de in Rennes geproduceerde 407 in eerste instantie leveren met vier benzinemotoren en een tweetal diesels. Later komt daar de nieuwe 2,7 liter zescilinder common rail turbodiesel bij die onlangs debuteerde in de Jaguar S-Type. De Nederlandse importeur verwacht overigens dat 60 procent van de kopers zal kiezen voor een dieselmotor. Die keuze dient vooralsnog te worden gemaakt uit common rail turbodiesels van 1,6 (110 pk) en 2,0 (136 pk) liter. Beide diesels zijn voorzien van een partikelfilter en voldoen derhalve aan de nieuwe strenge eisen die aan het niveau van emissie worden gesteld.
Benzinerijders kunnen kiezen uit een 115 pk sterke 1,8 liter en een 138 pk sterke 2,0 liter. Beide viercilinders zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De 160 pk sterke 407 2.2 16V wordt daarentegen geleverd met een zesbak. Deze motorvariant kon tijdens de eerste kennismaking met de 407 kort beproefd worden en bleek een uitstekende combinatie met de als dynamisch te karakteriseren Fransoos. Ook de topmotorisering was voor een eerste ronde beschikbaar. In combinatie met een zestraps automatische transmissie en een vermogen van 211 pk geeft de topper van de reeks uiteraard weinig reden tot klagen.
De Peugeot 406 maakte tijdens zijn debuut in 1995 veel indruk door zijn onderstelkwaliteiten. De Peugeot 407 doet dat opnieuw. De nadruk lijkt echter verschoven te zijn van comfort naar dynamiek. De 407 is stevig geveerd. Zo stevig zelfs dat sommige 406-eigenaren de auto wellicht te straf vinden. Peugeot positioneert de 407 dan ook nadrukkelijk als een sportieve auto, die evenwel een prima kompaan is voor een comfortabele reis over lange afstanden.
Onverschrokken
De auto voelt lekker levendig aan, stuurt strak en met veel gevoel en toont zich in bochten onverschrokken en stabiel. Zowel voor- als achterin kun je prima uit de voeten. Er is voldoende ruimte beschikbaar, al zullen lange mensen achterin wat te weinig hoofdruimte hebben.
Absoluut minpunt is overigens de bagageruimte, die met een inhoud van 407 liter gewoon ondermaats is. Dat doet de belangrijkste concurrentie beter, om niet te zeggen veel beter. De nieuwe Peugeot 407 is standaard compleet uitgerust met zeven airbags, ABS, elektronische remkrachtverdeling, ESP, automatische airconditioning, elektrisch bedienbare voorramen, cruise control en een boordcomputer. Bovendien is de auto met prijzen vanaf 24.000 euro voorzien van een concurrerend prijskaartje. De tanden van de leeuw zijn opnieuw geslepen.