„Natuurkundige problemen oplossen met pubers is leuk”
Jan Slagter, docent natuurkunde: „Leerkracht worden op een basisschool. Toen ik net op het voortgezet onderwijs zat, was dat mijn idee voor later. Uiteindelijk werd ik, na een vijfjarige studie aan de universiteit van Utrecht, natuurkundedocent in het voortgezet onderwijs.
Andere jobs lonkten wel. Zo vond ik natuurkundige toepassingen in de medische wereld wel interessant. Of rekenen aan dijken of watergangen bij Rijkswaterstaat. Maar het onderwijs bleef bovenaan staan, en dat is het ook geworden. Iets waar ik na 15,5 jaar lesgeven nog geen moment spijt van heb gehad.
Waarom? Het contact met de jeugd, dat vind ik het mooie van mijn vak. Kennis overdragen. Vragen van pubers beantwoorden. Samen met hen een natuurkundig probleem oplossen, ik doe niets liever.
Natuurkunde is een prachtig vak. Natuurkundigen kijken hoe de schepping in elkaar zit. Wij mensen hebben daar de gave voor gekregen en ook om er wat mee te doen. Een stoommachine, een raket of een mobiele telefoon, voor elk apparaat geldt dat natuurkunde de basis is.
Tijdens mijn lessen wijs ik de leerlingen ook op de orde die ingeschapen is in de natuur. In vwo 5 hebben we het over de zon, die is 6000 graden heet. Precies goed voor de aarde. Zou de zon warmer zijn, dan was er te veel uv-straling en kregen we huidkanker. Als de zon kouder is, komt er niet voldoende licht op de aardbol en kan er geen fotosynthese plaatsvinden bij planten.
Is het nooit moeilijk dan? Zeker, de eerste vier jaar heb ik natuurkunde gegeven in de onderbouw. Dan is het bijvoorbeeld in havo 3 wel lastig om leerlingen bij de les te houden. Driekwart van hen weet dat ze het vak laten vallen in havo 4. Probeer hen dan maar tot het eind toe gemotiveerd te houden.
Soms moet ik streng optreden, daar ontkom ik niet aan. In mijn beginperiode als docent heb ik moeten leren de regie te nemen. Als een leerling bijvoorbeeld fluistert onder de uitleg, direct daar op wijzen. Het liefst non-verbaal door de leerling aan te kijken of met een handgebaar duidelijk maken dat hij of zij stil moet zijn. Als dat niet helpt, is straffen soms nodig, bijvoorbeeld door een opstel te laten schrijven.
Helaas bestaat het docentschap niet alleen uit lesgeven. Nakijken, administratie bijhouden en vergaderen, dat hoort er ook bij. Ik doe dat met frisse tegenzin, want ik sta het liefst voor de klas.
Een baan als docent is wel een drukke baan, waarbij je na vijf uur vaak niet klaar bent met je werk. Maar ik beleef plezier aan de omgang met jongelui. Dan heb ik die extra werkzaamheden er graag voor over.”
Naam: Jan Slagter
Leeftijd: 37
Vak: natuurkunde, algemene natuurwetenschappen en toerusting & vorming.
School: Pieter Zandt scholengemeenschap, locatie Kampen.
Opleiding: universitaire studie natuurkunde, aangevuld met opleiding voor eerstegraadsleerkracht.
Vrije tijd: orgelspelen, dwergpagegaaien kweken.