„Laagopgeleide moet sociale media beter gebruiken”
Laagopgeleide jongeren maken onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die sociale media bieden voor bijvoorbeeld sociale participatie en het vinden van werk. Daardoor groeit de kloof op het gebied van sociale en loopbaanontwikkeling tussen lager en hoger opgeleiden. Docenten in het middelbaar beroepsonderwijs zouden daarom meer aandacht moeten besteden aan het gebruik van sociale media in dit kader.
Dat concludeert Paulo Moekotte uit onderzoek waarop hij op 22 december aan de Open Universiteit in Heerlen promoveerde. Hij stelt dat laagopgeleide jongeren de mogelijkheden niet kennen. Dat is de reden dat ze die onvoldoende benutten. Daardoor neemt de ongelijkheid in kansen toe.
Een van de oorzaken voor deze ”digitale kloof” is dat het profileren en participeren in netwerken zoals LinkedIn om bepaalde vaardigheden en vormen van geletterdheid vraagt. Mediaopvoeding door ouders en het beroepsonderwijs zijn daar nog niet op afgestemd. Een tweede oorzaak is dat laagopgeleiden en potentiële schoolverlaters ondanks hun internetgebruik niet weten wat de invloed van sociale media en netwerken is op hun ontwikkeling en toekomstige loopbaan. Zij staan zelfs ronduit afwijzend tegenover zakelijk gebruik ervan. beeld ANP, Lex van Lieshout