Kerk & religie

Beweging De Laatste Reformatie wil kerk als instituut hervormen

In Nederland is sinds enkele jaren de evangelische beweging De Laatste Reformatie actief. Woordvoerder Hans Dam vindt dat het instituut kerk het Evangelie enorm belemmert. Ds. M. van Leeuwen, hervormd predikant in Voorthuizen, is niet blij mee met de manier waarop de beweging bestaande kerken negeert.

Klaas van der Zwaag
28 December 2016 20:31Gewijzigd op 16 November 2020 09:27
Hans Dam. beeld RD
Hans Dam. beeld RD

De beweging De Laatste Reformatie (”The Last Reformation” als de internationale aanduiding voor deze beweging) werd enkele jaren geleden opgericht door de Deense evangelist Torben Søndergaard en heeft inmiddels in diverse landen vertegenwoordigers. De benaming is subtiel gekozen. De eerste Reformatie was die van Luther, die theologisch was. Daarna volgde een tweede bij John Wesley (1703-1791), waarbij „de persoonlijke intimiteit met Christus” herontdekt werd. Wat de kerk volgens Søndergaard nu nodig heeft, is een derde reformatie, „een nieuwe en radicale reformatie die ook de kerkstructuur verandert.”

De kerk is volgens Søndergaard ontaard in een instelling die gebaseerd is op macht, controle, geld en uiterlijke structuren in plaats van dat zij uit levende discipelen bestaat. Het is nooit Gods bedoeling geweest dat de geopenbaarde waarheden zouden resulteren in „onafhankelijke kerkelijke denominaties”, zo schrijft de evangelist in zijn boek ”De Laatste Reformatie” (uitgave van delaatstereformatie.nl). In de eerste gemeente waren er geen kerkgebouwen en betaalde voorgangers. Zijn oproep: „Sluit het systeem en geef het geld aan iets anders!”

De Deense evangelist gelooft dat deze tijd voor een derde reformatie staat. Dat zal ook de ”laatste reformatie” zijn voordat Jezus terugkomt. Een reformatie waarbij God de gemeente klaar zal maken om haar bruidegom te ontmoeten. Zijn conclusie: „Dus laat de reformatie maar beginnen!”

De laatste reformatie is een beweging, zo licht woordvoerder Hans Dam toe. „We zijn geen instituut of kerk, maar willen binnen en buiten de kerken het gedachtegoed van deze beweging verbreiden. We richten ons vooral op de opdracht, die Jezus ons gegeven heeft, om alle volken tot Zijn discipelen te maken. Door dit te doen zien we geweldige dingen gebeuren.”

Of mensen niet onttrokken worden aan de bestaande kerken en de beweging zich niet erg richt tegen het instituut kerk? Dam: „We geven niet af op een kerk, maar zien wel dat het instituut en de daarmee samenhangende hiërarchie en structuren enorm belemmeren. We zien inderdaad dat mensen de structuur van de kerk verlaten en zelfstandig verder gaan als huisgemeente, een groep discipelen. Wij geloven dat een dergelijke gemeente veel dichter bij de oorsprong ligt zoals bedoeld is in Handelingen.”

Ook vindt Dam niet dat de term Laatste Reformatie pretentieus overkomt. De naam is afgeleid van het boek dat Søndergaard geschreven heeft. „Hier is vervolgens een beweging uit ontstaan. In de kerkhistorie zien we verschillende reformaties. Wij als mensen zijn snel weer geneigd om af te dwalen en hebben telkens, in ons leven en in de gemeente, weer een reformatie nodig. Ik zie het als een voortdurend proces. Vandaar dat we onze stichting Reformatie.nu hebben genoemd.” De Nederlandse tak van de beweging zorgde ook voor de vertaling van Søndergaards boek ”De Laatste Reformatie”.

Ds. M. van Leeuwen, predikant van de hervormde gemeente in Voorthuizen, had onlangs samen met andere plaatselijke voorgangers, onder meer ook van evangelische gemeenten, een gesprek met vertegenwoordigers van De Laatste Reformatie. De beweging coördineert haar bediening in de Benelux vanuit Voorthuizen, vanuit een pand schuin tegenover de pastorie van ds. Van Leeuwen.

Aanleiding voor het gesprek was het „ongewone” optreden van enkele vertegenwoordigers van deze beweging op straat in Voorthuizen. Ds. Van Leeuwen: „Willekeurige voorbijgangers, waaronder ikzelf, werden zomaar aangesproken. Er werd door deze mensen openlijk gezegd dat zij niets met de kerk hadden. Men vroeg of men voor de mensen mocht bidden en zij boden ook wonderen van genezing aan.”

Het bezwaar van ds. Van Leeuwen is vooral dat vertegenwoordigers van De Laatste Reformatie zichzelf zien als gelovigen in Jezus Christus én tegelijk opereren buiten het lichaam van Christus. „De beweging heeft sektarische trekken omdat zij volstrekt los van de kerk te werk gaat en zich daartegen antithetisch opstelt.”

Overigens is het gesprek met de vertegenwoordigers van De Laatste Reformatie in goede sfeer verlopen. Ds. Van Leeuwen: „Men had wel begrip voor ons argument dat in Voorthuizen al het lichaam van Christus aanwezig was. Het klinkt heel reformatorisch wanneer de beweging Jezus Christus centraal stelt en mensen oproept tot inkeer en bekering. Men wil de kerk hervormen, maar dat gaat niet buiten het bestaande lichaam van Christus om. De kerk is een middel in handen van de Geest.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer