Kerk & religie

‘Kopje thee-plus’ in Barneveld met dominee en imam

Imam Youssef Arkouch en de Barneveldse predikanten ds. M. P. D. Barth en ds. W. G. van Iperen drinken af en toe samen een kopje thee. Donderdagavond schoven zo’n veertig Barnevelders daarbij aan, tijdens een ontmoetings- en gespreksavond in de plaatselijke bibliotheek. Een „kopje thee-plus”, aldus ds. Van Iperen.

Jan Kas
30 September 2016 12:18Gewijzigd op 16 November 2020 07:03
De Oude Kerk in het centrum van Barneveld. beeld Sjaak Verboom
De Oude Kerk in het centrum van Barneveld. beeld Sjaak Verboom

”Ken jij mij” was het thema, met als centrale vraag: „Hoe gaan we in Barneveld om met diversiteit?” „Samenleven is soms best ingewikkeld, het kan flink schuren, maar we willen wel samen aan onze samenleving bouwen”, zei ds. Van Iperen, predikant van de protestantse gemeente, in zijn welkomstwoord.

Imam Arkouch van de Marokkaanse moskee An-Noer, ds. Barth van de hervormde gemeente (Gereformeerde Bond) en fractievoorzitter Van den Wildenberg van de lokale partij Burger-Initiatief openden het gesprek met te vertellen hoe zij tot hun levensovertuiging zijn gekomen. Van den Wildenberg, rooms-katholiek opgevoed, zei dat niet de Bijbel of de Koran voor haar doorslaggevend is, maar „de mens en zijn behoeftes.”

„Typerend voor Barneveld is dat de verzuilde samenleving, die in Nederland min of meer verdwenen is, nog aanwezig is”, constateerde ds. Barth. „De diverse groepen hebben niet zo veel contact met elkaar.” Hij onderschreef de opmerking vanuit de zaal dat vrijwilligerswerk „enorm verrijkend kan zijn omdat je dan met allerlei culturen en nationaliteiten in aanraking komt.”

Maar er is nog steeds geen Turk of Marokkaan bij de vrijwillige brandweer, kreeg voorzitter Omar Zerkouni van de Marokkaanse Vereniging voorgelegd. „Onze jongeren hebben vaak last van een minderwaardigheidscomplex. Ze worden toch als anders gezien”, meent hij. Ernstige incidenten zoals in grote steden komen in Barneveld niet voor, stelde de imam vast. „Toch lukt het niet altijd om goed samen te leven”, reageerde ds. Van Iperen. „Op sommige scholen staan Turkse en Marokkaanse leerlingen in een apart hoekje van de aula.”

Gesprek is nodig om elkaar beter te leren kennen, zo bleek. Voor een bezoekster voelde het als een persoonlijke afwijzing dat de imam haar bij binnenkomst niet de hand wilde schudden. „Juist uit respect voor de vrouw vermijd ik fysiek contact met elke vrouw die niet mijn huwelijkspartner is”, verduidelijkte Arkouch.

Er werden meer vragen gesteld. Over het verschil tussen Jezus en de profeet Mohammed en over levensverbintenissen van mensen van hetzelfde geslacht. Zowel ds. Barth als Arkouch gaf aan homoseksualiteit af te keuren, omdat de Bijbel respectievelijk de Koran dat ook doet. „Dat weegt voor mij het zwaarst, al besef ik hoe pijnlijk dat voor de mens in kwestie kan zijn”, aldus ds. Barth.

De ontmoetings- en gespreksavond krijgt een vervolg. De beide predikanten en de imam willen samen in gesprek gaan met leerlingen van scholen voor voortgezet onderwijs in Barneveld. De eerste contacten zijn daarvoor gelegd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer