Consument

Volvo vindt de limousine opnieuw uit

Met de herintroductie van de S90 brengt Volvo een naam uit het verleden terug. Het merk geeft een volledig nieuwe interpretatie aan het begrip limousine.

Tony Vos
28 September 2016 11:48Gewijzigd op 16 November 2020 06:57
beeld Tony Vos
beeld Tony Vos

Het Zweedse Volvo vaart tegenwoordig onder Chinese vlag, maar krijgt van het moederbedrijf Geely alle ruimte om Zweeds te blijven. Wel werd er enkele jaren geleden een veelomvattend project op touw gezet voor de ontwikkeling van een compleet nieuwe generatie auto’s. Op dit moment bevindt Volvo zich midden in dat proces met een reeks nieuwe motoren en een modulaire bodemgroep waarop onder meer de nieuwe S90 is gebaseerd.

Een moderne Volvo mag dan lang niet meer zo hoekig zijn als zijn voorvaders vanaf de jaren zeventig, het model blijft wél stoer. Kijk maar naar de grote grille van de nieuwe S90, en naar de koplampen. Ook valt een behoorlijk hoge taillelijn op, waardoor de ruiten een relatief bescheiden hoogte hebben. Dat verhoogt de geborgen­heid die de Volvo uitstraalt. Optimale veiligheid blijft immers een belangrijke merkeigenschap.

De nieuwe S90 oogt langgerekt: hij is dan ook 4,96 meter lang. Naast de sedan uit deze test is er eveneens een Estate, die als V90 door het leven gaat. Die is grappig genoeg net iets korter, maar maakt dat ruimschoots goed door zijn verder door­getrokken daklijn.

Volvo’s zijn onder meer herkenbaar aan achterlichten die qua ontwerp op alle modellen aanwezig zijn. Vanaf de SUV XC90 voert Volvo verlichting van een nieuw design. Logisch dat deze S90 op die lijn voortborduurt.

Motorenfamilie

Achter het op afstand te openen koffer­deksel van de S90 gaat een forse ruimte van 500 liter schuil. Dat is genoeg voor een flinke portie vakantiebagage. En mocht dat niet volstaan, dan kan uiteraard de rugleuning van de achterbank nog worden neergeklapt.

Volvo lanceerde drie jaar geleden een compleet nieuwe, eigen motorenfamilie. Alle modellen van het merk worden hiermee uitgerust. De benzine- en dieselmotoren hebben allemaal 2 liter inhoud, daarin biedt Volvo geen keuze. De klant kan wel opteren voor één of twee turbo’s. Ook met veranderingen aan de software worden verschillende vermogens gehaald. Dan is het een kwestie van turbo’s en software die bepalen hoeveel vermogen en koppel wordt gehaald.

Omdat dit type Volvo vooral zakelijk wordt gereden, zijn er drie diesels beschikbaar. Met één turbo levert de motor 150 pk, voegt Volvo er een tweede aan toe dan neemt dit toe tot 190 pk, en in de topversie groeit dit door naar 235 pk. Het koppel maakt eenzelfde beweging van 320 via 400 tot 480 Nm, en dat allemaal al vanaf 1750 tr/min. Deze diesels lopen stil en soepel. De benzineversies en de krachtigste diesel hebben standaard een achttrapsautomaat; hiervoor geldt een meerprijs bij de 150 en 190 pk. Verder koppelt Volvo de krachtigste motoren aan vierwielaandrijving.

Door de lange wielbasis en de afstemming van het onderstel profileert de Volvo zich als uitermate comfortabel. Een heerlijke auto om lange afstanden mee af te leggen.

Volvo loopt voorop in de ontwikkeling van de autonoom rijdende auto. Elementen daarvan bevinden zich al in dit nieuwe model. Zo houdt een camera de strepen op de weg in de gaten en stuurt indien nodig automatisch bij. Het is wel even wennen om het commando over te geven. De motor vormt een fijne combinatie met de automaat die zijdezacht schakelt.

Het interieur is zoals dat van een echte Volvo mag worden verwacht. Het merk durft met kleur te spelen en past prachtige materialen toe. Omdat veel bedieningselementen op het grote, centrale scherm zijn samengebracht, is het aantal knopjes en hendels flink teruggebracht. Het blijkt best even puzzelen om op de verschillende schermen de benodigde functies te vinden. Dat leidt er bij aanvang toe dat de bestuurder wellicht wat te vaak de aandacht op het scherm heeft, en niet op de weg.

De stoelen zijn van topniveau. Goed verstelbaar, prettig van vorm en op lange afstanden zeer comfortabel. De ruimte op de achterbank is geheel naar verwachting bijzonder royaal, zowel voor benen als hoofd.

Een grote limousine heeft de neiging duur te zijn. De D5 AWD Inscription kost met 70.495 euro een flinke zak vol duiten, 
maar blijft aanzienlijk onder het prijs­niveau van de concurrentie. Goed nieuws is dat Volvo de nieuwe S90 D3 al begint bij 42.995 euro en dat de meerprijs voor de V90 Estate 3000 euro bedraagt.


Volvo S90 D5 Inscription

Topsnelheid 240 km/u

Acceleratie 7,0 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 15,2 kilometer

CO2-uitstoot 127 g/km

Aanhanggewicht (geremd) 2200 kg

+

Motor. Ondanks de bescheiden cilinderinhoud geeft Volvo de S90 overtuigende prestaties mee, gekoppeld aan een bij deze tijd passend brandstofverbruik.

Interieur. De stoelen zijn van een topklasse, qua comfort, ondersteuning en materialen.

Prijs. Volvo maakt auto’s voor het premiumsegment. De prijs zit daar net een tikkeltje onder.

Multimedia. Soms is het flink zoeken naar een bepaalde functie van het multimediasysteem.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer