HGJB komt met nieuwe catechesemethode ”Leer & Leef”
Een hometrainer, een punaise, een minipreek; de nieuwe catechisatiemethode van de HGJB ”Leer & Leef” heeft diverse invalshoeken. „We hebben gezocht naar werkvormen die bij verschillende doelgroepen aansluiten”, aldus Eline van Vreeswijk, teamleider catechese.
„We hebben bewust gekozen voor de stem van de traditie”, vertelt Van Vreeswijk. „De methode ”Leer ons geloven” is 25 jaar oud. Voorbeelden van toen sluiten niet meer aan bij de leefwereld van jongeren. Maar ook kwamen er te veel subthema’s aan de orde als het om de basis van het geloof ging.”
Het deel dat op 26 september gepresenteerd wordt in Genemuiden, is het eerste in een serie van zes. De HGJB (Hervormd-Gereformeerde Jeugdbond) in de Protestantse Kerk in Nederland komt met drie jaargangen voor de leeftijden 12 tot 14 jaar en drie voor 15- tot 17-jarigen. In 2019 moet de methode –die negentig thema’s in blokjes van drie tot vijf lessen bespreekt– compleet op de markt.
Het onderwijsaspect neemt een belangrijke plaats in, vertelt Van Vreeswijk. „Jongeren hebben, meer dan tien of twintig jaar geleden, behoefte aan samenhang en overzicht. Ze willen weten wat geloven inhoudt. Vroeger kon je bepaalde Bijbelse zaken als bekend veronderstellen. Dat is nu niet meer zo.”
In het boekje komen bij iedere les drie onderdelen terug: leren van de Bijbel, leren van de traditie en leren van de praktijk. Daarnaast zit er bij iedere les een hometrainer, een opdracht voor thuis in het gezin. Bijvoorbeeld: „Zoek een goed doel op en maak daar € 5,- aan over (€ 10,- mag ook ;-) )”. Bij de punaise kan de catechisant aantekeningen maken en bij de minipreek wordt het thema uitgelegd.
Iedere les bevat een vraag en antwoord uit de Heidelbergse Catechismus.
„Dat was ook zo in Leer ons geloven. In die zin is ook dit een klassieke methode. Er wordt uitgegaan van een klassiek curriculum, waarbij we thematisch aansluiten bij de Heidelberger. In onze andere methode, ”Follow Me”, komt de catechismus ook af en toe voor. Van de ruim vierhonderd gemeenten die onze materialen gebruiken, nemen er tweehonderd ”Follow Me” af. De andere tweehonderd hopen we met deze methode te bedienen.”
En als een catecheet niets heeft met de catechismus?
„Dat kan ik me niet voorstellen, maar dan blijft er nog genoeg over om mee aan de slag te gaan. We hebben een uitgebreide handleiding gemaakt voor de catecheten. Zij kunnen per les kiezen uit de werkvormen leren met het hoofd, leren met het hart en leren met de handen.”
Heeft u gemeenten betrokken bij het maken van deze methode?
„We zijn met veertig predikanten in gesprek gegaan om van hen te horen wat zij belangrijk vinden aan een catechisatiemethode. Verder spraken we met enkele catechisanten over de vormgeving. Vijf predikanten en vijf mensen uit het onderwijs lazen de lessen.
Uit de gesprekken bleek dat de eerder genoemde behoefte aan onderwijs groot is. We hebben trouwens bewust geen leeftijden op de boekjes afgedrukt, omdat dat catechisanten met een andere leeftijd kan afschrikken, terwijl het boekje misschien wel heel geschikt voor hen is.”
www.hgjb.nl/leerenleef