Volvo V70 XC is keurig ruige zakenauto
Het visitekaartje van Robert-Jan van Nistelveldt maakt met de welluidende woorden ”management consultant” gewag van zijn zakelijke activiteiten. Zijn wagen staat derhalve meestentijds te glanzen voor de imponerende kantoorpanden van zijn geachte cliëntèle. De aard van zijn werkzaamheden noopt Robert-Jan dan ook tot de aanschaf van een zakelijk correcte bolide. Een stoere, met slijk besmeurde terreinwagen zou als jongensdroom wel nimmer te verwezenlijken zijn. Althans, in die veronderstelling verkeerde Van Nistelveldt tot voor kort. Inmiddels heeft hij met de Volvo V70 Cross Country het nuttige met het aangename weten te verenigen.
Robert-Jan behoort tot een pas een paar jaar geleden ontgonnen doelgroep. Mannen als hij speurden tot voor kort tevergeefs naar de ultieme automobiele combinatie voor zakelijk en privé te verrijden kilometers. De op dit moment bijzonder populaire stationwagens kunnen weliswaar het overgrote deel van de mobiliteitsbehoeften bevredigen, maar ontberen intrinsieke kwaliteiten als terreinvaardigheid en een ruimschoots toereikende trekcapaciteit.
Een hoog op de wielen staande terreinwagen zou wellicht soelaas kunnen bieden, maar misstaat simpelweg op het parkeerterrein van de zaak. Bovendien bieden deze krijgshaftige kolossen veelal te weinig comfort om een hoog jaarlijks kilometrage als een plezierig tijdverdrijf te kunnen beschouwen. De enkele uitzondering op deze regel -auto’s als de BMW X5, Mercedes M-klasse en (binnenkort) de Volvo XC90- vergt een dermate goedgevulde portemonnee dat deze evenmin als een realistisch alternatief aangemerkt kan worden.
Kortom, er bleek ruimte voor een nieuw concept. Van de Volvo V70 Cross Country is er inmiddels een tweede generatie, die geldt als een vooraanstaand vertegenwoordiger van het segment Special Utilities Vehicles.
Het lidmaatschap van deze vooralsnog in omvang bescheiden club automobielen wordt enkel verstrekt aan kandidaten met de juiste papieren. Zo dient de wagen zich te kenmerken door een bovengemiddelde hoeveelheid grondspeling gecombineerd met vierwielaandrijving, om uiteindelijk een acceptabel niveau van terreinwaardigheid en trekkerskwaliteit te bereiken. Bovendien is een bijpassende en onderscheidende uitmonstering voor dit segment een vanzelfsprekende zaak.
Verruigde editie
Ooit was de Volkswagen Golf Country het eerste gerespecteerde lid van deze club. Na diens verscheiden werd het lidmaatschap toegekend aan auto’s als de Subaru’s Legacy Outback en Forester. Later werd ook Volvo met de V70 XC AWD door de ballotagecommissie gewogen en voldoende gewichtig bevonden. Het aantal potentiële toetreders zal bij bewezen belangstelling in de loop der jaren ongetwijfeld groeien, maar blijft vooralsnog beperkt. Zo kan momenteel enkel de verruigde editie van de Audi A6 Avant Quattro als een conceptueel vergelijkbaar aanbod beschouwd worden.
De Volvo V70 Cross Country is een doorontwikkeling van de ’gewone’ Volvo V70 AWD. Techniek en aandrijving werden nagenoeg in ongewijzigde vorm van deze versie overgenomen. Om extra grondspeling te bewerkstelligen werd de carrosserie een aantal centimeters opgekrikt. Verder zijn de kunststoffen bumpers onbespoten gebleven en heeft Volvo dikkere stootstrippen en afwijkende lichtmetalen velgen gemonteerd om de wagen een extra stoere uitstraling te verschaffen. De aanduiding ”cross country” op de achterklep laat bovendien aan duidelijkheid niets te wensen over.
Ook het interieur onderging een aantal wijzigingen. Zo zijn de stoelen overtrokken met een combinatie van canvas en leer en rusten de schoenzolen op speciale Volvo V70 Cross Country-vloermatten. Een nylon veiligheidsnet en opbergnetten in de bagageruimte alsmede een uitklapbare achterbumperbeschermer completeren de speciale uitrusting van deze Volvo.
Stoerder
De reeks optische ingrepen mist haar uitwerking niet. De V70 Cross Country ziet er stukken stoerder uit dan zijn eleganter gestileerde evenknie. Vooral de donkere neus oogt vervaarlijk. Op het eerste gezicht lijkt Volvo in haar streven om de V70 XC AWD te ’verruigen’ te ver doorgeschoten, maar met de tijd groeit de waardering voor deze stoere en strak gelijnde Zweed als vanzelf.
Volvo levert de V70 Cross Country alleen met de al langer bekende 2,4 liter vijfcilinder lagedruk turbomotor. Het ontbreken van keuzemogelijkheden behoeft echter geen moment betreurd te worden. De stoere Zweed is met deze krachtbron immers alleszins adequaat gemotoriseerd. Het aggregaat levert een vermogen van 147 kW/200 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 285 Nm bij slechts 1800 tpm. Met de tegen een meerprijs van € 2525 leverbare automatische vijftrapstransmissie klaart de Volvo de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 9,0 seconden en gaat hij desgewenst door naar een topsnelheid van 200 km/h. Dat zijn nu niet bepaald waarden die gelijk naar een extra dosis paardenkrachten doen verlangen.
Desalniettemin valt het krachtsvertoon van de geblazen machine enigszins tegen. Het is net alsof het gewicht van 1660 kilogram, de automatische transmissie en de elektronische geregelde airconditioning de krachtbron voor het mooi net even te veel adem benemen. Dat neemt echter niet weg dat de geblazen vijfpitter een bijzonder stille en geciviliseerde motor is, die over de gehele linie meer dan voldoende trekkracht genereert.
Deugden
Alleen bij de brandstoffenhandelaar valt de Volvo even uit zijn rol. Tot grote vreugde van de man laat de V70 Cross Country ruim 65 liter in zijn brandstofreservoir lopen. Daar zet de sympathieke slurper amper 500 verreden kilometers tegenover.
De Volvo V70 Cross Country verenigt een aantal deugden van uiteenlopende concepten onder zijn markante koetswerk. Zo blijkt het onderstel allerhande ’ellende’ in het wegdek op voorbeeldige wijze weg te werken, hoewel de veerwegen voor het mooi te lang zijn. Bovendien blijft het wegcontact tot op hoge snelheden dik in orde en laat de wagen zich een snel ingestuurde curve welgevallen, hoewel de standaard onderstelafstemming door het lager liggende zwaartepunt meer scherpte in het weggedrag verzekert.
De besturing verdient in dit verband overigens een compliment. De bekrachtiging blijkt uit het juiste hout gesneden en voorziet in een goedgekozen dosis assistentie. Bovendien reageren de wielen prettig direct op de uitslagen van het stuurwiel. Ook de optionele automatische transmissie kan bekoren door zich schokvrij en alert van haar taken te kwijten.
Grondspeling
De terreinvaardigheden van de V70 XC AWD kunnen vanzelfsprekend nimmer die van een heuse terreinwagen als een Nissan Patrol benaderen, maar zijn desalniettemin opmerkelijk. Door de toegenomen grondspeling en de over vier wielen gedoseerde aandrijving staat de Volvo in niet al te geaccidenteerd terrein als bospaden alleszins verdienstelijk zijn mannetje.
Het interieur is kenmerkend voor Volvo. Behalve de speciale bekleding en de vloermatten wijst niets op een ruigere versie van een deftige stationwagen. Het interieur ademt doelmatigheid en klasse. Twee uitstekend gevormde en te verstellen stoelen vormen een weldaad voor lijf en leden. Ruimte is er zowel voor- als achterin in meer dan voldoende mate. Bovendien is de afwerking van het geheel buitengewoon goed.
Het kloeke instrumentenpaneel laat zich ondanks een veelheid aan knopjes zeer gebruiksvriendelijk bedienen. Zaken als de aanwezige muziekfabriek en de airconditioning zijn weliswaar geen goedkope opties, maar imponeren door kwaliteit en klasse. Het binnenste van de Volvo V70 XC AWD geeft dan ook bijzonder weinig reden tot klagen. Eigenlijk kan alleen het gebrek aan onderscheid als een serieus verwijt worden aangemerkt.
Klasse
De Volvo V70 XC AWD is een begeerlijke auto. De wagen munt niet alleen uit in veelzijdigheid, maar imponeert tegelijkertijd door de klasse van de eigenschappen afzonderlijk. Helaas neemt Volvo pas afscheid van een V70 XC AWD na betaling van € 44.285. Standaard is de auto dan voorzien van zaken als ABS, airbags, sidebags, windowbags, airconditioning, lichtmetalen velgen, elektrisch bediende ramen voor en achter, centrale portiervergrendeling, traction control, lederen stuurwiel en mistlampen in de voorbumper.
In de praktijk bestelt iedere koper de zogenaamde comfortline. Voor € 1625 is de Zweed dan nog uitgerust met onder meer elektronisch geregelde airconditioning, boordcomputer, cruise control en mistlampen. Een beetje V70 XC AWD kost dan ook al gauw een dikke ton. Voor dat bedrag levert Volvo dan wel een auto die vrijwel alle automobiele wensen en dromen vervult. Robert-Jan van Nistelveldt is als een blok gevallen voor de deugden van de Volvo.