„Bijbel vraagt om eerbiediging van heiligheid en verstaanbaarheid
LEERDAM. In een goede Bijbelvertaling moet men als het ware God in de Nederlandse taal kunnen horen spreken.
Met deze woorden van Johannes Bogerman, voorzitter van de Dordtse synode (1618-1619), benoemt L. M. P. Scholten een van de criteria waaraan een Bijbelvertaling in zijn ogen moet voldoen. De oud-directeur van de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS) komt aan het woord in een kort vraaggesprek dat is opgenomen in de bundel ”Hij bewaart getrouw Zijn Woord” (uitg. GBS, Leerdam; 127 blz.; 9,95 euro). Deze verscheen in het kader van het 50-jarig bestaan van de GBS.
De uitdrukking van Bogerman bevat twee elementen, zegt Scholten. „In de eerste plaats is het de belijdenis dat God spreekt in de Schrift. De Bijbel is maar niet een verzameling van menselijke geschriften. (…) Maar in de tweede plaats zegt Bogerman dat ‘men’ –niet slechts de clerus, niet slechts de theologisch geschoolde– door middel van de vertaling God in zijn eigen moedertaal moet kunnen horen.”
Het eerste element vraagt volgens hem „absolute eerbiediging van de heiligheid van het spreken Gods in Zijn Woord.” Het tweede element geeft aan dat een Bijbel die onbegrijpelijk is voor de gewone man of vrouw, zijn doel voorbijschiet. „Het gaat dus om de rechte verhouding van de genoemde twee criteria, de heiligheid en de verstaanbaarheid.”
De Bijbel met uitleg kan bijdragen aan een oplossen van de taalkundige verstaanbaarheidsproblemen en een tegengaan van de culturele kloof, aldus Scholten. „Maar de kanttekeningen behouden uiteraard hun eigen unieke plaats als uitleg door de Statenvertalers zelf.”
De jubileumbundel bevat onder meer een historisch overzicht, een hoofdstuk met overwegingen rond Bijbelvertalen, een overzicht van Bijbelverspreiding door de GBS in binnen- en buitenland, en een hoofdstuk over de GBS-bibliotheek.
In een overdenking schrijft oud-voorzitter ds. P. Blok dat de geschiedenis van de kerk in Nederland leert dat het handhaven van de Statenvertaling met veel strijd gepaard gaat. „De leer zoals vervat in de belijdenis van en gegrond in de Drie Formulieren van Enigheid is voor velen een bron van ergernis. Het gaat altijd weer om het soevereine werk van vrije genade.”
Lees ook:
„Het Woord blijft in eeuwigheid”, verslag herdenkingsbijeenkomst GBS in Dordrecht (Reformatorisch Dagblad, 16 april 2016})