H&M lijdt onder dure dollar en zachte winter
STOCKHOLM (ANP). De Zweedse kledingverkoper Hennes & Mauritz (H&M) heeft afgelopen kwartaal veel last gehad van de dure Amerikaanse dollar. Daardoor was de inkoop relatief duur. Ook bleef veel warme kleding in de rekken hangen door het zachte winterweer in Europa.
De omzet van H&M groeide in de maanden december tot en met februari desondanks met 8 procent tot 50,6 miljard Zweedse kroon (5,5 miljard euro). De nettowinst daarentegen daalde met bijna een derde tot omgerekend 275 miljoen euro.
Zelf sprak het bedrijf van licht tegenvallende cijfers. „Dit moet gezien worden in het licht van een zeer goed eerste kwartaal vorig jaar”, zei topman Karl-Johan Persson in een toelichting. Destijds nam de omzet met 15 procent toe en de winst met 35 procent.
H&M verwacht deze maand zijn 4000e winkel wereldwijd te openen, in de Indiase hoofdstad New Delhi. Het is een van de 425 nieuwe vestigingen die het kledingconcern dit boekjaar aan zijn winkelbestand verwacht toe te voegen. Sinds 2010 is het aantal filialen van H&M verdubbeld.
Ook online blijft H&M stevig groeien. Dit jaar wil het bedrijf webwinkels openen in elf nieuwe markten, waarvan acht in Europa.