Economie

Meer winst voor frisdrankmaker Refresco

ROTTERDAM (ANP). Sap- en frisdrankproducent Refresco Gerber, maker van onder meer Wicky-limonade, heeft 2015 afgesloten met meer winst dan een jaar eerder. Het bedrijf profiteerde onder meer van lagere grondstofprijzen, die het echter ook deels doorberekende aan klanten. Daardoor liep de omzet licht terug.

10 March 2016 08:07Gewijzigd op 16 November 2020 02:02

Refresco behaalde een jaaromzet van 2,02 miljard euro, 1 procent minder dan een jaar eerder. De nettowinst steeg met 8 procent naar 41,8 miljoen euro. In het vierde kwartaal zakten de opbrengsten met 5,5 procent naar 471 miljoen euro, maar vervijfvoudigde de winst tot 24,6 miljoen euro.

Bestuursvoorzitter Hans Roelofs sprak in een toelichting van „degelijke resultaten”, die laten zien dat het bedrijf de kosten goed onder controle heeft. Dat is mede te danken aan een herfinanciering van de schuld tegen een lagere rente.

De Rotterdamse producent verkocht in totaal 6,1 miljard liter frisdrank en sap. Dat komt neer op een groei van 2,1 procent. Dit jaar verwacht Refresco de verkoop op eigen kracht verder op te voeren, in een groeitempo dat iets boven dat van de totale markt zal liggen. Wel zal de winstmarge licht lager uitvallen dan vorig jaar.

De volumegroei zal net als afgelopen jaar vooral gedreven worden door een hogere productie van frisdrank voor A-merken als Coca-Cola en Liptonice, zei Roelofs. De verkoop van huismerken groeit minder hard, omdat dat een meer verzadigde markt is, aldus de topman.

Refresco is bezig een bottelfabriek van PepsiCo in de Duitse stad Hamburg over te nemen. Dat onderstreept het belang van dat marktsegment voor het bedrijf. Er zullen de komenden tijd meer van zulke deals volgen, voorspelde Roelofs.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer