Station Delft krijgt draaideuren terug
DELFT (ANP). Het gebouw van het station Delft krijgt dit voorjaar zijn draaideuren terug. Dat liet spoorbeheerder ProRail maandag weten.
De deuren werden vorig jaar kort na de ingebruikname van de spoortunnel in de stad weggehaald omdat ze uit zichzelf hard gingen draaien als er een trein met hoge snelheid door de tunnel reed. Dat verschijnsel kwam door de luchtdruk veroorzaakt door voorbijrazende treinen. ProRail heeft de deuren onder meer verstevigd om te voorkomen dat ze op hol slaan.
Ook worden onder meer de ventilatiesystemen aangepast en komen er ontluchtingskleppen in de stationshal waardoor de luchtdruk makkelijker het gebouw uit kan. Na constatering van het probleem, mochten de treinen niet meer op hoge snelheid door de tunnel rijden. Na de maatregelen, kan de snelheid van de treinen weer worden opgevoerd naar 120 kilometer per uur. Er wordt nog onderzocht of er ook luchtschachten in de tweede tunnelbuis moeten worden gemaakt zodat de treinen nog 20 kilometer harder kunnen rijden.
„De uitvoering van de werkzaamheden aan het gebouw starten in de loop van dit jaar”, aldus ProRail. „De maatregelen worden niet in één keer, maar na elkaar uitgevoerd zodat tussentijds steeds gemeten kan worden of ze het beoogde effect hebben. De kosten voor de aanpassingen die in 2016 en 2017 worden uitgevoerd bedragen circa 3,4 miljoen euro. Als blijkt dat ook de luchtschachten geplaatst moeten worden dan komt daar nog ongeveer 6 miljoen euro bij.”