Economie

De vachtjes, hoorns en geweien zijn haast niet aan te slepen

OMMEREN. Toen Lianne en Florus Pellikaan in 2014 hun webshop met ”artikelen voor een natuurlijke woon- en leefsfeer” begonnen, konden ze niet bevroeden wat dit hun zou brengen.

11 February 2016 20:17Gewijzigd op 16 November 2020 01:23
Lianne houdt de webshop bij en regelt de verzending. Florus staat doorgaans op fairs en doet de inkoop. beeld Sjaak Verboom
Lianne houdt de webshop bij en regelt de verzending. Florus staat doorgaans op fairs en doet de inkoop. beeld Sjaak Verboom

De start was „een beetje naïef”, erkent Lianne (28), die de motor achter Het Olde Jagthuys is. Wat begon met de inkoop van vijftien konijnenvachtjes is uitgegroeid tot een goed lopende webwinkel met een breed assortiment natuurproducten zoals vachten, geweien, hoorns, schedels en ”preparaten” (opgezet kleinwild), aangevuld met spullen die een associatie met jacht en wild oproepen: woonaccessoires, kussens, tassen en kleding. Alle artikelen staan met een foto op de website vermeld. Het onderstreept de exclusiviteit ervan. Dat geldt ook voor de prijs. Een afwerpstang heb je voor minder dan een tientje, maar voor een opgezette reeënkop betaal je 300 euro.

Lianne, die bij een verzendhuis voor gezondheidsproducten werkt, wilde graag een eigen webshop beginnen. Toen ze voor zichzelf een reeënkop wilde kopen, ontdekte ze dat het aanbod gering was. „Toen dacht ik: dát ga ik verkopen. Ik heb al sinds mijn jeugd een passie voor de natuur.”

Florus (32) zegde zijn steun toe, hoewel hij stiekem dacht dat het zo’n vaart niet zou lopen. Maar de eerste vachtjes die ze op internet zetten, vlogen weg. En toen ze op een markt in Barneveld stonden –om naamsbekendheid op te bouwen– moest de voorraad doorlopend worden aangevuld. Florus kreeg er plezier in en hielp mee op andere beurzen en fairs, zoals de Duikenburgse Dagen, Beleef Landleven en Spirit of Winter. „Mensen moeten je weten te vinden”, zegt hij.

In 2015 profiteerde Het Olde Jagthuys („de naam roept gevoelens op van nostalgie en buitenleven, dat blijft hangen bij de mensen”) van de rage om een vachtje op tafel te leggen. Tegelijk nam de concurrentie snel toe. Florus: „We willen ons onderscheiden op basis van kwaliteit, goede adviezen en exclusiviteit.” Lianne: „Wij zijn geen dozenschuiver, dat past ook niet bij deze producten. We denken liever met de klant mee wat passend is, al is het een zebravel.”

Die aanpak werpt zijn vruchten af. Florus: „We hebben in het eerste jaar een tien keer grotere omzet behaald dan waar we bij de start van uit waren gegaan.”

Lianne is sinds kort minder gaan werken vanwege de komst van hun eerste kindje en kan meer tijd in de webwinkel steken. Zij verwerkt de bestellingen en houdt de webshop bij. Florus –die redacteur is bij een vakblad in de veefokkerij– doet veelal de markten en reist leveranciers af.

Het assortiment is steeds uitgebreid. „Dat werkt verslavend”, heeft Florus ontdekt. Maar hij waakt voor te grote voorraden. „Je moet niet blind ergens twintig exemplaren van inkopen.”

Het echtpaar is lid van de Hersteld Hervormde Kerk. Wat betekent hun levensovertuiging voor de keuzes die ze maken? Lianne: „We willen eerlijk en respectvol met de natuur omgaan. Onze artikelen zijn niet ‘zielig’, er is geen dier voor gedood. Het zijn restproducten.” En wat voor de de zondag? „Onze webshop is die dag te bekijken en je kunt ook bestellingen plaatsen. We vinden dat dit de keus van de klant zelf is. Maar wij corresponderen en versturen niet op zondag.” Relatief veel klanten komen uit reformatorische kring. „Ze hebben er het geld voor over om hun huis wat exclusief aan te kleden.”

Gevraagd naar hun toekomstplannen, zegt Lianne dat ze het liefst een fysieke winkel willen openen, naast de webshop. „Dan hebben we meer ruimte en kunnen klanten de spullen komen bekijken. Nu kan dat alleen op afspraak bij ons thuis.”


Wie: Lianne en Florus Pellikaan

Webshop: Het Olde Jagthuys

Actief sinds: september 2014

Uitspraak: „Onze artikelen zijn niet ‘zielig’, er is geen dier voor gedood. Het zijn restproducten.”

Meer over
Webwinkelier

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer