Zeeuwse webshop pikt ook over de grens een graantje mee
GOES. Als student ‘oefende’ hij er al mee, maar gaandeweg leerde Dennis de Kok pas écht wat er allemaal bij een webshop komt kijken. Inmiddels bedient de Zeeuw met rounded.com klanten over de hele wereld. Rust is er op het concurrentiegevoelige web echter geen moment. „Je kunt zo worden weggewist.”
„Interesse in internet had ik altijd al, net als een innerlijke drang om te ondernemen. Met Rounded kan ik die twee zaken nu elke dag combineren.
In mijn studietijd had ik al webwinkels met allerlei prulletjes. Steeds in de hoop het gat in de markt te kunnen vinden. Maar zo werkt het niet. Áls er al een gat in de markt bestaat, dan is dat zo opgevuld door honderd andere shops en staat jouw oh zo unieke product in no-time op bol.com, Marktplaats of eBay.
Er is méér voor nodig om succesvol een webshop te runnen en dát is juist het mooie aan het vak.
Met die eerste webwinkels werd het niets, maar uit alle ervaringen is zeven jaar geleden wél Rounded voortgekomen. Die webshop, gespecialiseerd in onderdelen voor mobiele telefoons en elektronica, heette eerst D2-onderdelen, een naam die in Nederland prima werkte, maar over de grens totaal niet scoorde. Een paar jaar terug heb ik daarom de naam veranderd in rounded.com. Dat kostte me 20.000 euro, maar ik heb daar nog geen seconde spijt van gehad. Het is een unieke naam, die iedereen, over de hele wereld, kan onthouden.
Als webshop heb je duizenden concurrenten. Om te overleven moet je jezelf onderscheiden. Dat doen wij met onze naam, maar ook door onderdelen tot in de details te leveren. Voor een telefoon vind je bij ons niet alleen een accu of een scherm, maar óók dat hele kleine schroefje voor linksonderin.”
Dat Rounded ook in het buitenland scoort, is niet onbelangrijk. Nederland is met 16 miljoen inwoners toch een beperkte markt, terwijl internet juist híér is volgestampt met webwinkels. Om buitenlandse bezoekers te trekken, hebben we de site vertaald in het Engels, Chinees en Russisch. Dat laatste kostte 2500 euro, maar we trekken nu per maand duizend Russische bezoekers extra. Zelfs als je van hen maar een klein percentage tot een aankoop verlokt, gaat het nog om veel extra omzet. Zo pikken we overal een graantje mee. Op dit moment komt 60 procent van de bestellingen uit het buitenland, en dat wordt nog ieder jaar meer.
Ja, ook op zondag komen er bestellingen binnen. Die verzenden we echter pas op maandag. Wij werken zelf op zondag niet. Ik vind dat de klant er zelf verantwoordelijk voor is of hij op zondag onze shop bezoekt en op de bestelknop drukt. Zeker omdat we internationaal opereren, is op die dag sluiten ook geen optie. In het buitenland snappen mensen zoiets gewoon niet en ook Google, dat veel klanten genereert, kan er niet mee omgaan. Je zou jezelf er tamelijk onvindbaar mee maken.
Hoewel de zaken goed gaan en we drie mensen in dienst hebben, is het voor een webwinkel moeilijk om overeind te blijven. Veranderingen in deze sector gaan razendsnel en als je niet meebeweegt, ben je weg. Het is balanceren op een heel dun touwtje. Alles draait om innovatie, automatisering en data. Geen data is geen webwinkel.
Een webwinkel runnen is dus een serieus vak en daarom verbaast het me dat er nog altijd geen specifieke opleiding voor bestaat. Als ik hier stagiairs krijg van het Hoornbeeck, dan merk ik dat veel van wat zij leren niet zomaar toepasbaar is in een moderne webwinkel. Wat dat betreft is er nog een wereld te winnen.”
serie Webwinkelier
Eigenaars van webshops hebben het drukker dan ooit. Wie zijn ze en hoe werken ze, de mensen achter al die shops en shopjes op het wereldwijde web? Vandaag portret 4.
Naam: Dennis de Kok (30)
Webshop: rounded.com
Actief sinds: 2009
Uitspraak: „Veranderingen in deze sector gaan razendsnel. Als je niet meebeweegt, ben je weg.”