De leerling geeft zijn docent een krulletje
DEN HAAG. Een Kamermeerderheid is ervoor te porren: scholieren moeten hun docenten gaan beoordelen. De regeringspartijen VVD en PvdA voelen wel wat voor dit idee van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS).
Wat wil het LAKS?
Volgens de organisatie kunnen leerlingen in het voortgezet onderwijs heel goed vertellen wat er aan de lessen mankeert. Het LAKS vindt het daarom belangrijk dat scholieren meepraten over het functioneren van hun docenten. Dat zorgt ervoor dat leraren naar verbetering blijven streven en dat jongeren gemotiveerder naar school gaan en beter presteren. De schoolleiding kan de informatie gebruiken tijdens gesprekken met de personeelsleden.
Gebeurt dat nu dan niet?
Signalen die de directie bereiken, zullen vast wel worden meegenomen in het overleg. Dat is echter nog iets anders dan het structureel laten invullen van enquêtes.
Er zijn scholen waar leerlingen hun leraar via een kaartje een tip kunnen geven of waar ze één of twee keer per jaar een vragenlijst over de docenten invullen.
Het LAKS noemt ook als voorbeeld dat op het Groningse Maartenscollege leerlingen gesprekken met sollicitanten voeren en vervolgens samen met directie en docenten bespreken of de gegadigde moet worden aangenomen.
Op basisschool De Breul in Zeist nemen de kinderen niet alleen deel aan de sollicitatiegesprekken, maar adviseren ze ook na een jaar of de leerkracht een nieuw contract moet krijgen.
Hoe nieuw is het plan?
Informeel wordt leraren sinds 2008 de maat genomen op de website beoordeelmijnleraar.nl. Daar zijn inmiddels 73.748 beoordelingen van in totaal 12.609 docenten op 1343 scholen geplaatst. Daarbij zijn de gegevens alleen door mensen van de eigen school in te zien.
Het LAKS is echter voorstander van een formele inbedding in het schoolsysteem. De scholierenorganisatie heeft deze maand het handboek ”LAKS loves LED” gepresenteerd, waarbij LED staat voor: Leerlingen Evalueren Docenten.
Kunnen leerlingen hun leraren wel beoordelen?
Volgens het LAKS kunnen ze dat als geen ander, want zij maken de docent altijd mee. Als een directielid of collega-docent eens een keer komt kijken, heeft dat invloed op de man of vrouw voor de klas, dus die les is geen goede graadmeter. „Alleen scholieren weten echt hoe duidelijk, boeiend en respectvol een docent naar zijn leerlingen is”, aldus het handboek van de leerlingenclub.
Hoe zijn de reacties op het plan?
Wisselend. Volgens de een zullen leraren nog meer dan nu gaan proberen populair te worden.
Dat kan echter ten koste gaan van de kwaliteit. School is nu eenmaal niet alleen maar leuk. Daar wordt tegenin gebracht dat een goede leraar altijd populair is.
Een bezwaar is ook dat jongeren nog niet rijp en evenwichtig genoeg zouden zijn om een oordeel te geven.
In hoeverre komen ze tot een zelfstandige mening, zonder die door hun klasgenoten te laten bepalen? Zullen ze ook niet geneigd zijn povere resultaten al te gemakkelijk op het conto van de leraar te schrijven, waarbij ze zelf mooi buiten schot blijven?
Er wordt echter gesteld dat als je leerlingen serieus neemt, ze serieus commentaar zullen geven.
Critici noemen verder de gezagsverhouding als –principieel– punt: inbreng van de leerlingen kan waardevol zijn, maar mag niet de doorslag geven.