Prof. Joke van Saane: Stimuleer zelfinzicht bij theologiestudent
AMSTERDAM. Theologiestudenten moeten aan de universiteit meer zelfinzicht opdoen, vindt prof. dr. Joke van Saane.
Van Saane hield vrijdag haar oratie als hoogleraar onderwijs theologie en religiewetenschappen aan de Vrije Universiteit (VU). De nieuwe leerstoel is bedoeld om vernieuwing van het theologieonderwijs aan de VU te stimuleren.
Onderwijs in de theologie en de religiewetenschappen hoeft studenten niet los te maken van hun geloofstraditie, stelt Van Saane. „Aan de Vrije Universiteit werken we tenslotte vanuit de visie dat wetenschap nooit neutraal of waardevrij is.” Wel vraagt een wetenschappelijke houding om afstandelijkheid.
Voor een dergelijke combinatie van wetenschappelijke afstandelijkheid en persoonlijke geloofsovertuigingen is emotionele volwassenheid nodig, aldus Van Saane. Het gaat dan om eigenschappen zoals „emotionele stabiliteit, een zeker zelfvertrouwen, authenticiteit, flexibiliteit en vermogen tot empathie.” Dat zijn dezelfde eigenschappen die vereist zijn voor goed leiderschap.
De huidige opzet van het academische onderwijs biedt daarvoor te weinig ruimte, vindt de nieuwe hoogleraar. Ze pleit voor meer inbreng vanuit verschillende levensbeschouwingen. „Om geloofwaardig studenten op te leiden in een bepaalde religieuze traditie kan men niet meer om andere geloofsovertuigingen heen.” Onderzoek wijst uit dat dit de binding aan de eigen traditie juist versterkt.
Studenten moeten volgens Van Saane ook meer aangezet worden tot reflectie en meer zeggenschap krijgen over hun eigen leerproces.