Dealer Jan de Groot over de eerste AutoRAI sinds 2011
De AutoRAI draait op volle toeren. Voor het eerst sinds 2011. Op de beursvloer staan 500 auto’s van 50 merken geparkeerd. „Zo’n beurs zet de hele branche in beweging”, zegt Jan de Groot (38), directeur van Autobedrijf De Groot uit Veenendaal en Rhenen. Autodealer van SsangYong, maar ook actief in occasions.

TOEN
Mijn eerste AutoRAI was... even nadenken... dertig jaar geleden. Ik was een jochie van 8 jaar. Geweldig, zo’n autobeurs. Overal posters en stickers vragen. En je mocht zomaar in al die auto’s zitten. Verder kan ik me er weinig van herinneren.
Mijn vader had een autobedrijf en ging met z’n personeel naar Amsterdam. Met acht, tien man in een busje. En ik mocht mee met de grote mannen. Mijn vader, de werkplaatschef, de monteurs. Een bezoek aan de AutoRAI was altijd het hoogtepunt van het jaar. ’s Avonds gingen we dan in Motel Maarsbergen eten.
Sinds die tijd ben ik elk jaar naar de AutoRAI geweest. Misschien heb ik één of twee keer overgeslagen, maar meer niet. Prachtig zo’n tentoonstelling, met al die verschillende auto’s. Je hebt daar alle automerken overzichtelijk bij elkaar. Maar bijvoorbeeld ook studiemodellen voor de toekomst.
Donderdag ben ik met twee verkopers naar de AutoRAI geweest. Het grappige is dat ik donderdag met mijn twee zoons ga. Dat is de volgende generatie. Guido van 14 heeft ’s middags vrij, Justin van 8 krijgt vrij. Tenminste, dat ga ik voor hem regelen op school. Als het lukt.
Met mijn broer en mijn vader, de oprichter van het bedrijf in 1974, bezoeken we ook regelmatig de autosalons in Parijs en Brussel. De Franse beurs is een echte tentoonstelling, de Belgische vooral gericht op verkoop. De AutoRAI zit daar ergens tussenin.
De AutoRAI is in 2011 voor het laatst gehouden. Het afblazen van de beurs in 2013 zegt vooral iets over de economie. Voor veel importeurs waren de kosten te hoog. Ze moeten toch heel wat geld voor zo’n evenement neertellen. Als de economie goed draait, spelen kosten geen rol.
De AutoRAI is grotendeels hetzelfde gebleven, de manier van auto’s verkopen is de afgelopen decennia door internet ingrijpend veranderd. Vroeger gingen mensen op zaterdag twintig autobedrijven af op zoek naar een nieuwe auto. Tegenwoordig zoeken ze vooral op internet en komen gericht kijken. Vaak weten ze dan meer over zo’n auto dan wij. Aantal pk’s, aantal cilinders, aantal cc’s. Op internet kun je alles vinden.
NU
De autoverkoop verandert op dit moment opnieuw. Consumenten kopen tegenwoordig toch liever weer dicht bij huis bij een gerenommeerd bedrijf met garantie en service. We verkochten de laatste jaren aan mensen in heel Nederland, en dat doen we nog wel, maar we krijgen in toenemende mate klanten uit de buurt. Als er iets is, willen mensen niet eerst naar het bedrijf in Maastricht hoeven te rijden voor een oplossing.
Door de economische recessie moeten we veel meer moeite doen voor de verkoop. Een echt dieptepunt hebben we niet gehad. Vijf, zes jaar geleden verkochten we 800 auto’s per jaar, nieuw en occasion. Op dit moment verkopen we er 1300 stuks, terwijl we dezelfde winst maken.
De rendementen staan onder druk. De marges zijn kleiner, waardoor we meer volume moeten draaien. Vorig jaar was ons beste jaar ooit. Dit jaar wordt waarschijnlijk nog iets beter. Qua aantallen dan, qua winst ligt het anders. Want financieel was 2014 niet ons beste jaar. Omzetcijfers en winstcijfers? Haha, moet je ook het huishoudgeld van mijn vrouw weten?
We kunnen altijd goed merken als er een AutoRAI plaatsvindt. Zo’n beurs is goed om de markt in beweging te krijgen. Mensen krijgen op de beurs veel informatie. Later komen ze nog eens langs om een model gericht te bekijken. Voor ons als SsangYongdealer is dit jaar heel belangrijk omdat er een nieuw model op de Nederlandse markt wordt geïntroduceerd.
Ook richting jongeren is zo’n autobeurs belangrijk. Om de emotie te benadrukken. Toen ik 18 jaar was, wilde ik direct mijn rijbewijs halen. Jongeren wachten nu soms jaren voordat ze beginnen aan hun rijbewijs. Ze hebben hun geld hard nodig voor hun mobiele telefoon: iPhone, iPad, noem maar op.
Natuurlijk staat de auto centraal op de AutoRAI. Maar daar is toch niets mis mee? Ik kan me als automan weinig voorstellen bij mensen die kritiek hebben op het materialisme van zo’n beurs. Ik zie op kerkpleinen vaak grote en dure auto’s staan, dan denk ik: Die mensen hebben het goed gedaan. Ik vind niet dat de auto een te grote rol speelt in de gereformeerde gezindte.
Een lastige discussie, dat wel. Mensen uit reformatorische kring werken echter over het algemeen een stuk harder dan de gemiddelde Nederlander. Vaak zes dagen, in plaats van vierenhalve dag. Dan mogen ze toch ook een mooie auto rijden? Ik kan dat wel waarderen, zolang je je hart er maar niet op zet.
STRAKS
De AutoRAI wordt steeds meer een verkoopevenement verwacht ik. De autobranche heeft het moeilijk en grijpt dus elke gelegenheid aan om auto’s te verkopen.
Het aantal elektrische en hybride auto’s gaat een steeds grotere plaats innemen. Over vijf jaar of tien jaar durf ik niet te zeggen. De actieradius zal eerst fors moeten verbeteren. Het succes hangt verder sterk af van de overheid. Een lage bijtelling is gunstig voor de verkoop.
Nee, ik heb nog nooit overwogen elektrisch te gaan rijden. Wij halen auto’s uit het hele land. Uit Groningen, Maastricht, Rotterdam. Ik rijd soms 400 tot 500 kilometer op één dag. Dan heb ik geen tijd om onderweg eerst mijn auto op te laden. En... ik houd van opschieten. Maar dat moet je niet in de krant zetten.