Stemmen is strijden, doe eraan mee
Je stem is een wapen in een geestelijke strijd, aldus Peter Schalk.
Ben je ouder dan 18 jaar? Dan heb je thuis twee stempassen liggen, de ene voor het waterschap, de andere voor de Provinciale Staten. De personen die voor de laatste gekozen zijn, gaan in mei opnieuw naar de stembus. Dan kiezen ze, allemaal in hun eigen provinciehuis en allemaal op dezelfde tijd, de leden van de Eerste Kamer. Zo krijgt elke stem extra gewicht.
Morgen mag je gaan stemmen. Dat mag, ja, maar het is niet vrijblijvend. Stemmen gaat over de toekomst van ons land. Daarmee zeg je iets over wat je wel of niet goed vindt gaan.
Eerst de sombere kant. Zorgen zijn er genoeg in ons land. Een handvol thema’s is vlug benoemd. Denk aan de seksualisering van de samenleving, waarbij de heiligheid van het huwelijk tussen één man en één vrouw ook in het geding is. Twee: het doorgeschoten gelijkheidsdenken, waarbij artikel 1 van de Grondwet zo’n beetje tot een superartikel wordt verheven. Dan de vrijheid van onderwijs. Die staat steeds weer ter discussie, evenals de andere grondrechten. Als vierde de zondag. Deze heilzame dag van rust staat onder spanning. En, last but not least, de verschrikking van ruim 30.000 abortussen en de bijna 5000 euthanasiegevallen per jaar. Dat zijn 100 doden per dag!
Anderzijds is er de enorme vrijheid. We hebben kerken, waar we gewoon elke zondag naartoe mogen. We mogen evangeliseren en zending bedrijven. Onze kinderen mogen in volle vrijheid naar de jeugdvereniging, ze krijgen catechisatie. Er zijn christelijke en reformatorische scholen. Een reformatorische vakorganisatie is geen probleem. Dagelijks verschijnen er christelijke kranten, en de krantenbak ligt vol christelijke tijdschriften. Allemaal zaken waar we dankbaar voor mogen zijn. En nog iets: er zijn politieke partijen in ons land, van allerlei maat en kleur. In volle vrijheid!
Vanuit beide observaties zou je kunnen zeggen: Zie je wel, het maakt niets meer uit of ik mijn stem laat horen. Als je kijkt naar de zorgen en de verwording in de samenleving, dan zou je geneigd zijn om je maar terug te trekken. Al die jaren dat allerlei organisaties en politieke partijen hebben geprobeerd om een en ander terug te draaien, wat komt daar nu van terecht? Of als je naar de andere observatie kijkt, dan zou je kunnen zeggen: in dit land hebben we het toch goed met elkaar. Vrijheden genoeg, ik word nergens in belemmerd. Ach ja, er gebeuren wel dingen die ik zelf anders zou willen, maar in mijn dagelijks leven word ik niet geraakt.
Strijd
Beide reacties zijn ontoereikend. Juist de enorme tegenstelling in de twee observaties legt iets heel belangrijks bloot. Namelijk de harde strijd tussen duister en licht, tussen verwording en verzoening, tussen autonomie en afhankelijkheid. Die strijd mogen we als christen niet ontlopen door maar te berusten in de verwording, of maar te rusten in de mogelijkheden. Het gaat hier immers om een interne en diepe strijd. Een gevecht op alle fronten van het leven.
Daarbij mogen we niet afzijdig blijven. Dit vraagt onze volledige aandacht en volstrekte inzet. Niet alleen voor politici die deze weken op campagne zijn. Niet alleen voor organisaties of politieke partijen die een boodschap hebben aan en voor onze samenleving. Maar voor iedereen persoonlijk. Het gaat hier om een geestelijke strijd. En in die strijd mogen wij ons niet afzijdig houden. Dat vraagt kleur bekennen, in je directe omgeving, op je werk of in de buurt.
Gebed
In dat donkere tijdsgewricht zijn er vrijheden die we mogen gebruiken en inzetten. Neem uw stempas. Die geeft u het recht om te laten horen welke kant u op wilt met de maatschappij. Inderdaad, het is een recht om te mogen stemmen. Het is ook een voorrecht. Maar dat maakt het meteen ook tot een plicht. De dure plicht om onze stem te laten horen. Want uw stem is een middel in de geestelijke strijd die er wordt gevoerd tussen licht en duisternis.
Dat betekent tevens dat er iets aan de stem toegevoegd moet worden, namelijk het gebed. Dat zien we terug in Efeze 6. Daar gaat het over de geestelijke wapenrusting. Alle onderdelen van de wapenrusting worden besproken: de waarheid, de gerechtigheid, de bereidheid van het Evangelie des vredes, het schild des geloofs, de helm der zaligheid en het zwaard des Geest. En dan volgt: „Met alle bidding en smeking.” Bidden en strijden, bidden en werken, bidden en stemmen! Inderdaad, stemmen is niet vrijblijvend.
De auteur is lijsttrekker voor de SGP in de Eerste Kamer.