Producenten glossy ”Jezus!” wilden graag „iets moois maken”
APELDOORN. Een glossy over Jezus, hij ligt sinds vrijdag in de winkel. De uitgevers wilden graag „iets moois maken.” Het resultaat: een 130 pagina’s tellend magazine met een frontale foto van een jonge man met lang haar en een baard op de omslag.
De glossy ”Jezus!” verscheen in een oplage van 80.000 exemplaren, vertelde projectleider Peter van Dijk vanmorgen. Hoofdredacteur was schrijver Arthur Japin. Japin heeft het geloof van zijn kinderjaren vaarwel gezegd, maar wilde graag „op zoek naar de waarheden en onwaarheden” rond Jezus. Van Dijk: „Alle medewerkers –schrijvers, fotografen, vormgevers en journalisten– zijn de besten in hun vak. Het zijn niet allemaal christenen, ik denk dat de verdeling fiftyfifty is. We hebben ook niet gekeken naar de denominaties van christelijke medewerkers. Reformatorische christenen zitten er niet bij.”
Waarom deze glossy?
„We willen niet-christenen bereiken met dit blad. Veel beroemdheden kregen al een eigen glossy. Waarom dan niet voor de meest beroemde man op aarde?
Een echte glossy heeft glimmend papier en bevat een modereportage. Deze glossy heeft mat papier en de modereportage bestaat uit een fotoshoot van modellen in kringloopkleding. Ook hebben we onze advertenties gratis weggegeven aan instellingen die de gewoonlijk hoge prijzen hiervoor niet kunnen betalen.”
Begrijpt u dat de foto op de omslag vragen kan oproepen?
„Ik werk al tien jaar in de christelijke media en merk dat iets wat door de ene christen wordt omarmd, door een andere als kwetsend wordt ervaren. Wij hebben dit niet blasfemisch bedoeld. Ik ga daarom graag het gesprek aan met mensen die deze uitgave wel zo opvatten. Vanavond zijn we uitgenodigd bij de tv-uitzending van RTL Late Night. Daar kunnen we dus gratis een halfuur over Jezus praten, dat is toch prachtig?”