Economie

Unilever pakt ‘spreads’ aan

LONDEN (ANP). Unilever brengt zijn activiteiten op het gebied van smeerbare producten (‘spreads’) in Europa en de Verenigde Staten onder in een aparte divisie. Dat meldde financieel directeur Jean-Marc Huët donderdag bij een bijeenkomst voor investeerders.

4 December 2014 10:41Gewijzigd op 15 November 2020 14:53Leestijd 2 minuten

De margarines en andere smeersels worden ondergebracht in het nieuwe onderdeel Baking, Cooking & Spreading. De producten vormen een belangrijk onderdeel van de portfolio van Unilever, stelde Huët. De groei van de spreads is echter beperkt en zet volgens hem een rem op de prestaties van de gehele Food-divisie van Unilever.

De nieuwe divisie moet zorgen voor een betere focus en voor snellere besluitvorming. Zo moet het mogelijk worden „radicale beslissingen” te nemen, als die noodzakelijk zijn. De afsplitsing van de producten, die goed zijn voor ruim een kwart van de totale omzet van Unilever uit voedingsmiddelen, weerspiegelt volgens Huët het feit dat Unilever „vastbesloten is te doen wat goed is voor de divisie”.

Huët gaf verder aan dat Unilever de winstmarges bij de verzorgingsmiddelen (Home Care) wil verdubbelen. Hij noemde 2014 een moeilijk jaar voor Unilever. Het bedrijf kampte met teruglopende resultaten in belangrijke opkomende markten, terwijl de omstandigheden in de VS en Europa moeilijk bleven. Daarnaast werden diverse innovaties volgens hem minder goed ontvangen dan mogelijk was geweest.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer