Scepsis over nieuwe dirigent Concertgebouworkest
Musici lopen weg met Daniele Gatti, de nieuwe chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest. In De Volkskrant vraagt journalist Guido van Oorschot zich af waarom de internationale pers dan zo sceptisch is over de 53-jarige Italiaan.

Daniele Gatti volgt Mariss Jansons op, die op 20 maart voor het laatst voor het Koninklijk Concertgebouworkest staat. De Italiaan begint in het seizoen 2016/2017, zo werd begin oktober bekendgemaakt.
Volgens Van Oorschot, vrijdag 21 november in De Volkskrant, reageerde de Nederlandse pers met „vriendelijke reserve”, maar vielen er in het buitenland „pittiger woorden.” Een Franse journalist: „Prima dirigent, maar een topper?” Een Zwitserse muziekredacteur: „Het Concertgebouworkest lijkt me voor hem een treetje te hoog.” De Duitse krant Die Welt sprak van „een hooguit middelmatige Italiaan.”
Van Oorschot stelt dat er internationaal gezien een constante in de waardering van Gatti is te zien. „Nu eens jubelen critici over prachtige geciseleerde lijnen en prijzen ze de intense dramatiek. Een alinea later mopperen ze over routineus gezwaai en gekmakend plompe frasen.” Iedereen erkent echter dat Gatti een „fenomenale orkestman” is. „Hij bedient feilloos de knopjes en schuifjes die samenspelende musici een geluksgevoel geven.”
Jan Willem Loot, tot 1 december 2008 de algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest, liet Gatti in 2004 debuteren bij het Concertgebouworkest. De dirigent heeft „Italiaans maestrobloed”, zegt hij tegen Van Oorschot. Licht ontvlambare emoties zijn volgens Loot deel van Gatti’s muzikale persoonlijkheid. „Als het Concertgebouworkest ze in de goed richting weet te sturen, beleven we daar nog veel plezier van.”
Van Oorschot, die de maestro zelf niet te spreken kreeg, geeft uiteindelijk geen antwoord op de vraag naar het waarom van de scepsis bij de pers. „Of de journalistieke scepsis terecht is: we zullen het vanaf 2016 zien.”
Lees ook: Daniele Gatti dirigent Concertgebouworkest