Economie

Ahold ziet pas volgend jaar herstel Nederland

ZAANDAM (ANP). Ahold verwacht dat de huidige prijsdruk op de Nederlandse markt voorlopig nog zal aanhouden. Van inflatie is nauwelijks sprake en van economische groei evenmin, zei topman Dick Boer donderdag in een toelichting op de kwartaalcijfers van het supermarktconcern. Daaruit bleek dat de omzet bij Albert Heijn opnieuw is gedaald.

13 November 2014 08:40Gewijzigd op 15 November 2020 14:19

Het sentiment lijkt volgens Boer wel wat positiever te worden. „Mensen zien licht aan het einde van de tunnel, maar het gaat sterk op en neer. Emotie speelt nu eenmaal een belangrijke rol in hoe de Nederlandse consument naar de economie kijkt”, zei de topman, die ook wees op de nog altijd hoge werkloosheid. „Wij denken dan ook niet dat het vierde kwartaal anders zal zijn dan het derde. We hopen op tekenen van verbetering in 2015.”

De onlineactiviteiten van Ahold in Nederland, met name Bol.com, lieten wel weer een sterke groei zien. De aankondiging eerder deze week dat de Amerikaanse webwinkelgigant Amazon de eerste voorzichtige stap op de Nederlandse markt zet, baart Boer geen zorgen. „Amazon is een hele grote partij. Hun komst zal de totale onlineverkopen alleen maar stimuleren”, verwacht hij.

Van de plannen van concurrent Jumbo om zich met afhaalpunten en een webwinkel op de onlinemarkt te storten, is Boer evenmin onder de indruk. Hij wees erop dat bij Ahold al jaren zowel afhalen als bezorgen van boodschappen mogelijk is. „We zijn met afstand marktleider op dat terrein. Dat geeft ons een stevige basis”, zei hij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer