VS willen met EU in zee bij bouw Galileo
De Verenigde Staten sturen aan op vérgaande samenwerking met de Europese Unie bij het ontwikkelen van een wereldwijd navigatiesysteem met satellieten. Daarbij moeten het bestaande Amerikaanse GPS en het in ontwerp zijnde Galileo van de EU gebruikmaken van dezelfde signalen.
Met die aankondiging vrijdag van Ralph Braibanti, directeur ruimtetechnologie van de Amerikaanse regering, lijkt de aanvankelijke kritiek uit de VS op de Europese satellietplannen verdwenen. Braibanti zei dat er binnen drie maanden een definitief akkoord met de Europeanen mogelijk moet zijn over Galileo. De Europese Commissie toonde zich als dagelijks EU-bestuur in een verklaring ook positief.
In ruil voor samenwerking eisen de VS wel dat de signalen en frequenties die Galileo gebruikt, de signalen van het militaire deel van GPS niet storen. Afgelopen november bereikten technici uit beide kampen al een compromis dat de meeste Amerikaanse zorgen wegneemt. Met een gemeenschappelijk signaal voor GPS en Galileo denkt Braibanti ook de laatste problemen uit de weg te kunnen ruimen. Bovendien kunnen particulieren dan beide systemen benutten.
GPS wordt nu al gebruikt voor bijvoorbeeld elektronische routeplanners in auto’s. Het uitgebreidere Europese systeem moet veel meer toepassingen krijgen, zoals automatische tolheffing op wegen en precieze plaatsbepaling in de luchtvaart. „We maximaliseren de mogelijkheden als we beide signalen kunnen gebruiken”, aldus Braibanti.
Lange tijd hadden de Amerikanen bedenkingen bij het idee dat Europa een eigen navigatiesysteem zou krijgen. Volgens Braibanti waren de zorgen nooit politiek van aard. De afgelopen maanden kondigden China en India aan met de EU te willen samenwerken, ook financieel. Nu willen dus tevens de VS onder voorwaarden meewerken.
Als de EU de voorstellen voor frequenties en signalen accepteert, krijgt ze ook technische hulp uit de VS. Volgens Richard McKinney van de Amerikaanse luchtmacht, die GPS beheert, is het ontwikkelen van een satellietsysteem niet eenvoudig. De straling in de ruimte is hoog. „Om een atoomklok, het hart van elk navigatiesysteem, dan te laten werken, is heel moeilijk”, waarschuwt McKinney. De VS willen overigens niet dat bepaalde gevoelige technische informatie bij de Chinezen belandt.