Kerk & religie

Dr. Dekker vergelijkt theologie van Johannes met die van Jesaja

APELDOORN. „De wijze waarop het boek Jesaja over God spreekt en Zijn verheven koningschap zich daarin ontvouwt, komt tot zijn doel in hoe Jezus Gods heerlijkheid laat zien.”

Redactie kerk
2 October 2014 10:40Gewijzigd op 15 November 2020 13:18
Dr. J. Dekker sprak woensdag zijn inaugurele rede uit in Apeldoorn. beeld André Dorst
Dr. J. Dekker sprak woensdag zijn inaugurele rede uit in Apeldoorn. beeld André Dorst

Dat zei dr. J. Dekker woensdag tijdens zijn inaugurele rede. Hij sprak deze uit bij de aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar ”Bijbelonderzoek en identiteit in Nederlands Gereformeerd perspectief” op de Henk de Jongleerstoel aan de Theologische Universiteit Apeldoorn.

Dr. Dekker vergeleek de theologie van het boek Jesaja met die van de evangelist Johannes. Zo probeerde hij te achterhalen hoe Jesaja op een christelijke manier gelezen kan worden. „De overtuigingskracht van een christelijke lezing van het boek Jesaja staat of valt in elk geval met een goede onderbouwing daarvan vanuit de theologie van het boek zelf, vanuit het spreken over God.”

Volgens de hoogleraar is het met elkaar verbinden van Jesaja 6 en Jesaja 53 „geen eigen creatieve vondst van Johannes geweest.” „Op redactioneel niveau kan deze verbinding ook binnen het boek Jesaja zelf al worden aangewezen. (…) Dit komt vooral tot uitdrukking in de voor de verhoging van de lijdende knecht gekozen bewoordingen, die aan de hoog verheven troon uit het tempelvisioen zijn ontleend. Daarnaast verbindt het motief van de genezing en het spreken over het heilig zaad respectievelijk het zaad van de knecht beide teksten met elkaar.”

Jesaja bood aan het vroege christendom een belangrijk houvast voor het duiden van de persoon van Jezus in relatie tot God, toonde Dekker aan. „Toch gaat het wat ver om te stellen, zoals de nieuwtestamenticus Richard Bauckham doet, dat ook in Jesaja de lijdende knecht al een plaats krijgt in de identiteit van God.”

Dekker gebruikte voor een christelijke lezing van Jesaja de term ”christotelisch”, een neologisme van Peter Enns. „In de gereformeerde theologie wordt vaak gesproken over de wenselijkheid van een christologische of christocentrische wijze van Bijbellezen. Maar deze begrippen suggereren te veel dat we achter elke tekst een verwijzing naar Jezus zouden moeten zoeken, terwijl het Oude Testament primair een theologische focus heeft. De term ”christotelisch” is aan het Griekse woord ”telos” ontleend, dat doel, eindpunt of voltooiing betekent, en doet recht aan de overtuiging dat het Oude Testament in de persoon en het werk van Jezus tot zijn doel en bestemming komt.” De hoogleraar zei dat we niet enkel op zoek moeten gaan „naar hoe allerlei losse teksten uit het boek Jesaja met de komst van Christus te verbinden zijn via de traditionele lijn van belofte naar vervulling. (…) Deze vorm van christelijk lezen kent zijn beperkingen, omdat de betreffende teksten dan niet altijd gerelateerd worden aan de theologie van het boek als geheel.”


Predikantenopleiding NGK stelt bijzonder hoogleraar aan (RD.nl, 11-04-2014)

Promotie drs. J. Dekker cum laude (De Wekker, 30-01-2004)

Sion als symbool van trouw Jahweh : Promovendus dr. J. Dekker geeft andere uitleg van de grondsteen uit Jesaja 28:16 (Reformatorisch Dagblad, 23-01-2004)

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer