Economie

Toyota compenseert moeizame thuismarkt in VS

TOYOTA CITY (ANP/BLOOMBERG). Autofabrikant Toyota heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar meer auto’s verkocht in vergelijking met een jaar eerder. Hoewel het concern de verkopen op thuismarkt Japan zag afnemen, werden deze met name gecompenseerd door stijgende verkopen in de Verenigde Staten. Dat blijkt uit de cijfers die Toyota dinsdag presenteerde.

5 August 2014 09:10Gewijzigd op 15 November 2020 12:13

In Japan had ’s werelds grootste autofabrikant vooral last van de btw-verhoging die het land invoerde. Door de goedkope yen werden de auto’s van Toyota in het buitenland juist goedkoper. Naar de VS werden ruim 710.000 auto’s verscheept, krap 22.000 meer dan een jaar geleden. In Japan werden 505.000 auto’s verhandeld, bijna 20.000 voertuigen minder in vergelijking met een jaar eerder.

De winst van Toyota steeg in het eerste kwartaal naar 588 miljard yen (4,3 miljard euro), tegenover 562 miljard yen een jaar eerder. Toyota verwacht over het hele boekjaar een winst van 1,78 biljoen yen. Dat is minder dan de recordwinst van 1,82 biljoen yen die Toyota in het afgelopen boekjaar behaalde.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer