Schippers vol onbegrip over boetes in Merwedekanaal
GORINCHEM. Binnenvaartschippers begrijpen niets van de hoge boetes die provincie Zuid-Holland uitschrijft als ze langer dan zeven dagen in het Merwedekanaal bij Gorinchem liggen.
Koninklijke Schuttevaer en de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) tekenen bezwaar aan en de coalitiepartijen in Provinciale Staten –en de fractie van CU/SGP– hebben vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.
Eerder dit jaar kondigde de provincie maatregelen af waardoor langs het Merwedekanaal maximaal 7 keer 24 uur een ligplaats mag worden gekozen. Na die termijn moet het kanaal worden verlaten. De maatregel is bedoeld om de veiligheid en bruikbaarheid van de vaarweg te waarborgen. Overtreding wordt streng bestraft. De eerste keer met een boete van 250 euro; daarna loopt die op tot 1000 euro per dag.
Volgens Sunniva Fluitsma van de ASV gelden op veel plaatsen in het land dergelijke regels. „Op de ene plek drie dagen, op een ander zeven; maar meestal is er overleg mogelijk.” In Gorinchem worden de regels streng gehandhaafd. Dat ondervond ook Fluitsma. „We waren elders, maar kregen een telefoontje. We moesten halsoverkop terugkomen om ons schip weg te halen. Dat lukte niet, zodat we een bekeuring kregen.”
De maatregel lijkt te werken. In het Merwedekanaal in hartje Gorinchem lagen gistermiddag maar een paar binnenvaartschepen. Pal naast het bord dat vertelt dat deze locatie voor de beroepsvaart maximaal zeven aaneengesloten dagen mag worden gebruikt, ligt de Maria-Veling uit Rotterdam. De schipper maakt zich niet druk om de nieuwe mores. „Ik kan niet weg, de sluis is kapot”, grapt hij. Dan serieus: „Ik ken de nieuwe regels, maar heb er geen last van. Ik zeg altijd: schepen moeten varen.” Een halfuurtje later voegt hij de daad bij het woord en kiest zijn schip het ruime sop. De schippers zijn gewaarschuwd: „We passen op onze tellen”, bromt er één. Aan het eind van de middag ligt er nog maar één schip in het kanaal.
Volgens Fluitsma is de onvrede groot. „We liggen niet voor onze lol aan de kant. Door de crisis is er weinig werk. Schippers zijn gedwongen langer op één plek te liggen. Bovendien: het schip is gewoon ons huis. In sommige gevallen –mantelzorg, ziekte of overlijden en vakantie– moet die boot toch ergens blijven. We krijgen als binnenvaart het idee dat we als stiefkind behandeld worden. Iedereen roept dat hij ons een warm hart toedraagt, maar de praktijk bewijst het tegendeel. Schippers zijn gezagsgetrouw, maar de onvrede groeit.”
De zorgen worden onderkend door de provinciale politiek. De Statenfracties van SP, D66, VVD, CDA en CU/SGP stellen vast dat de binnenvaartschippers zich in Gorinchem niet meer welkom voelen door de strikte handhaving van de ligtijdregels, en willen van de provincie weten wat de reden van de ‘schoonveegactie’ is. „De schippers voelen zich opgejaagd. Sommigen hebben al een proces-verbaal gekregen, terwijl ze niet vrijwillig zo lang stilliggen”, zegt initiatiefneemster Van Aelst. Het SP-Statenlid benadrukt dat dit beleid de schippers op extra kosten jaagt en leidt tot brandstofverspilling. „Ik snap niet waar dit voor nodig is. Er zijn geen ongelukken gebeurd en er zijn voldoende ligplaatsen.” De partijen dringen daarom aan op een uitzonderingsregeling of plekken waar schepen langer mogen liggen. „Ook omdat Gorinchem vanwege de centrale ligging populair is bij schippers.”
Er worden meer acties ontplooid. De ASV maakt bezwaar tegen de procedure, individuele schippers gaan in beroep tegen de boetes en ook Koninklijke Schuttevaer gaat een bezwaarschrift indienen, liet woordvoerder Leny van Toorenburg gisteren weten. „Na een eerste gesprek heeft de provincie zonder nader overleg de maatregelen afgekondigd”, laat de vereniging op haar website weten. In afwachting van de behandeling van de vragen van de Statenfracties onthoudt de provincie zich van commentaar.