Google in zee met Ray-Ban
MILAAN (ANP). Technologiereus Google slaat de handen ineen met de Italiaanse brillenmaker Luxottica, het bedrijf achter onder meer het roemruchte merk Ray-Ban. De twee ondernemingen gaan samen nieuwe modellen van de interactieve bril Google Glass ontwikkelen, zo werd dinsdag bekendgemaakt.
Door de samenwerking wil Google zijn slimme brillen een modieuzer tintje geven. Volgens Astro Teller, die de afdeling innovatief onderzoek bij de technologiegigant leidt, heeft Luxottica de afgelopen 50 jaar een ijzersterke reputatie opgebouwd wat betreft het ontwerp, de productie en de verkoop van brillen.
Luxottica ziet in de overeenkomst met Google een kans om de brillenindustrie een nieuwe tijd in te loodsen. Volgens topman Andrea Guerra biedt de combinatie van de kwaliteit van merken als Ray-Ban en Oakley met de modernste technologische snufjes van Google de mogelijkheid om „een nieuwe generatie van revolutionaire apparaten” op de markt te brengen.
Onduidelijk is nog hoe lang het gaat duren voordat de eerste producten van Google/Luxottica op de markt komen. De Google Glass is een experimenteel product dat momenteel nog nergens in de winkel verkrijgbaar is.