Smartphone voor drie tientjes moet web wereldwijd maken
BARCELONA. Wie het over smartphones heeft, denkt snel aan dure toestellen of abonnementen van 30 of 40 euro in de maand. Op de eerste dag van het Mobile World Congress in Barcelona zijn de meeste schijnwerpers gericht op zo´n topmodel, de nieuwe Samsung S5. Opvallender is echter dat diverse fabrikanten dit jaar juist een aantal zeer goedkope smartphones op de markt gaan brengen. Doel is ook de arme wereldbewoner het web op te helpen.
Een van die fabrikanten is Nokia, dat de laatste jaren verwoede pogingen doet om het oude marktaandeel terug te veroveren op Apple en Samsung. De goedkope toestellen moeten massaproducten worden om, naar eigen zeggen, “het volgende miljard” te bereiken. Daarmee doelt Nokia op de doelstelling binnen enkele jaren opnieuw 1 miljard mensen extra online te krijgen. Tweederde van de wereldbevolking heeft nog geen internettoegang, terwijl in 80 procent van de wereld toch 2G- of 3G-internet beschikbaar is. Eenvoudige toestellen kunnen daar verandering in brengen, meent Nokia.
Het goedkoopste apparaat dat Nokia heeft gebouwd, de 220, kost slechts 29 euro. Het is uitgevoerd in de knalkleuren waar de Finse fabrikant zich de laatste jaren mee onderscheidt. Het telefoontje heeft een gewoon toetsenbord en lijkt daarmee nog op de klassieke Nokia´s, de Volkswagen onder de mobieltjes. De 220 heeft echter wel een camera en de apps voor Facebook en Twitter zijn standaard geïnstalleerd.
Het andere model is de Nokia Asha 230. Iets duurder, 45 euro, maar voor die meerprijs uitgerust met een touchscreen. Niet onbelangrijk: Nokia belooft dat de accu zeer lang mee gaat. Een vriendelijke dame van Nokia die de toestellen demonstreert, vertelt dat ze voor dat bedrag heel geschikt zijn voor de derdewereldmarkt of als cadeautje voor de kinderen. Dat de leeftijdsgrens voor Facebook 13 jaar is, vertelt ze er niet bij.
Ook andere fabrikanten brengen eenvoudige en goedkope modellen op de markt: Acer, Alcatel, HTC, LG en Motorola. Stuk voor stuk zijn ze duurder dan de Nokia’s. De Pop Fit van Alcatel komt een beetje in de buurt. Alcatel mikt hiermee op jongeren die sporten of joggen, want de Pop Fit is robuust uitgevoerd en krijgt een houder met armband meegeleverd. Het apparaat komt dit voorjaar nog op de markt, waarschijnlijk voor rond de 70 euro.
Uit onverwachte hoek dook gisteren nog een zeer goedkope telefoon op: de Firefox-mobiel. Mozilla, bekend van de Firefox-browser voor de desktop-pc, gaat samen met een Chinese chipbouwer smartphones maken voor 25 dollar, dat is 18 euro. Ze gebruiken daarvoor niet het bekende Android besturingssysteem maar een speciale versie van Firefox. De telefoons zijn bedoeld voor de arme bevolking van India en Indonesië, voor wie elke dollar telt.
De goedkope telefoons passen goed in het straatje van Marc Zuckerberg van Facebook, die gisteravond de bezoekers van de beurs in Barcelona toesprak. Hij zette zijn plannen uiteen om de hele wereldbevolking toegang tot internet te bieden. Het project heet internet.org en samen met een groep andere bedrijven zal Facebook “een soort kiestoon voor internet ontwikkelen”, die voor iedereen beschikbaar is. Daardoor ontstaat een laagdrempelige toegang tot gezondheidszorg, onderwijs en nieuwe markten, wat kan helpen om de armoede te bestrijden en mensenlevens te redden.
De overname van WhatsApp past goed in die strategie, legde Zuckerberg uit. Grootschalige internettoegang in de derde wereld is alleen mogelijk met goedkope toestellen en een berichtenverkeer dat relatief weinig data verbruikt.