LG Electronics in het rood
SEOUL (ANP/RTR/BLOOMBERG). Het Zuid-Koreaanse LG Electronics, ’s werelds op één na grootste fabrikant van televisies, is over het vierde kwartaal van vorig jaar op een verlies uitgekomen, door marketingkosten voor de smartphone G2 en negatieve wisselkoerseffecten. Dat maakte LG maandag bekend.
Het nettoverlies bedroeg 63,4 miljard won (42,7 miljoen euro). Het nettoverlies komt als een verrassing, analisten hadden op winst gerekend. De G2 is gericht op de bovenkant van de smartphonemarkt. Die markt is echter vrijwel verzadigd met toestellen van Apple, Sony en Samsung. LG verkocht in het afgelopen kwartaal wel het recordaantal van 13,2 miljoen mobieltjes, een stijging van 54 procent.
LG behaalde een operationele winst van 238 miljard won, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Dit cijfer is beter dan analisten hadden verwacht.
Over heel 2013 kwam de omzet uit op 58,1 biljoen won. LG gaf aan voor dit jaar op een omzet te mikken van ruim 62 biljoen won.