Protestantse Kerk lanceert tv-spotje over Kerst
De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) nodigt alle Nederlanders via een tv-spotje uit naar de kerk te komen met Kerst.
Vanaf 18 december laat de PKN 125 keer een spotje uitzenden op tv.
De kerk wil het „echte kerstverhaal” brengen tegenover „de supermarkten, frisdrankfabrikanten en omroepen, die het feest rond die tijd claimen”, aldus een woordvoerder tegenover het ANP.
Met Kerst zijn kerkbanken beter gevuld dan de rest van het jaar. „Omdat uit onderzoek blijkt dat één op de vijf overweegt met kerst naar de kerk te gaan, zien we de decemberperiode als het moment om twijfelaars over de streep te trekken”, aldus de woordvoerder.
Aan de reclame, die maandag wordt opgenomen, doen onder anderen de populaire zangeres Sharon Kips en CDA-politicus Van Haersma Buma mee. Verder figureren bestuursleden en andere betrokkenen van de kerk.
In de commercial is de hashtag #komtallentezamen te zien, in de hoop daarmee een discussie op Twitter over kerst en de kerk op gang te brengen.
Over het geldbedrag dat met de campagne is gemoeid, doet de kerk geen uitspraak. „Het kost een aardig bedrag. Maar het past bij onze visie om te pionieren tegen de ontkerkelijking in”, aldus de woordvoerder.
De Protestantse Kerk heeft 2 miljoen leden. Dat aantal neemt per jaar met ongeveer 60.000 leden af. Dat komt door sterfteoverschot, niet doordat mensen de kerk de rug toekeren.